Fossilfrie anleggsplasser innen 2025 – innkjøpere i en nøkkelrolle

Anbud365: Fossilfrie anleggsplasser innen 2025 – innkjøpere i en nøkkelrolleTre statsråder bak regjeringens handlingsplan for fossile anleggsplasser i transportsektoren - samferdselsminister Knut Arild Hareide, næringsminister Iselin Nybø og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Skriv ut artikkelen

Regjeringen vil bruke krav i offentlige anskaffelser som virkemiddel for å redusere utslippene fra anleggsplasser i transportsektoren. Siktemålet er å legge til rette for at anleggsplassene skal være fossilfrie innen 2025. Dette fremgår av «Handlingsplan for fossilfrie anleggsplasser innen transportsektoren» som nå er lagt frem. Det at regjeringen vil bruke krav som virkemiddel betyr ikke at det må stilles absolutte krav, men for eksempel at de som tilbyr nye grønne løsninger premieres.

Det heter i handlingsplanen, som ble presentert i dag, at det er viktig for regjeringen å støtte opp om overgang til fossilfrie anleggsplasser i transportsektoren. Handlingsplanen viser at en betydeligdel av klimagassutslippene kommer fra anleggsplasser i transportsektoren.

Anskaffelser er et viktig virkemiddel og skal brukes for å fremme nye løsninger innenfor transportsektoren, blant annet på anleggsplasser. Det må være opp til oppdragsgiverne å vurdere hvilke miljøkrav som bør stilles, og hvor i prosessen de bør stilles for å gi det beste og mest kostnadseffektive resultatet i den enkelte anskaffelse, fremgår det av planen.

Innovative anskaffelser

Bruk av innovative offentlige anskaffelser, der det stilles krav i tråd med anskaffelsesreglene, skal stimulere til en ønsket teknologiutvikling eller innovasjon i bransjen.

For statlige prosjekter for veier, jernbane, flyplasser og farledsprosjekter vil det være etater og virksomheter underlagt Samferdselsdepartementet som innehar rollen som byggherre i statlige prosjekter. Det vil være disse som står for anskaffelsen og inngår avtale med de næringsaktørene som får oppdraget. Fylkeskommunene har en tilsvarende rolle som byggherre som de statlige etatene og virksomhetene. I tillegg har kommunene ansvar for egne anleggsplasser i transportsektoren.

Enda en handlingsplan

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring har fått i oppdrag fra Klima- og miljødepartementet å utarbeide en handlingsplan for å øke andelen klima- og miljøvennlige offentlige anskaffelser og grønn innovasjon. Denne planen skal bidra til å forenkle, effektivisere, profesjonalisere og målrette offentlige anskaffelser som virkemiddel for å nå regjeringens mål på klima- og miljøområdet, og støtte opp om grønn omstilling.

Det kan være noe forskjell på transportvirksomhetenes bruk av offentlige anskaffelser, bl.a. krav og bonuser, til å oppnå reduserte klimagassutslipp fra anleggsplasser i transportsektoren. Det kan være gode grunner til at virksomhetene har ulik inngang til sine anskaffelser. Prosjekter i transportsektoren har ofte ulike behov og det kan derfor være vanskelig å operere med et generelt rammeverk. Samtidig bør virksomhetene tilstrebe en lik tilnærming. Dette vil gjøre det mulig å sammenligne prosjekter på tvers og kunne foreta nødvendige prioriteringer slik at klimapolitikken er mest mulig målrettet og kostnadseffektiv, slås det fast i handlingsplanen fra regjeringen.

Bli den første til å kommentere på "Fossilfrie anleggsplasser innen 2025 – innkjøpere i en nøkkelrolle"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.