Frigjorde 130 – 180 millioner ved å dele opp kontrakter, NHO åpner sin anskaffelseskonferanse mandag 13. mai og Difi vil ha personer til å teste ny sertifiseringsordning. Både besparelser og kortere byggetid da Elverum utfordret på nye byggemetoder, NHO Transport positive til regjeringens forslag om felles kjøreregler for offentlige anskaffelser, og i Danmark øker interessen for å stille miljøkrav. Dette og mye mer kan du lese om nedenfor – og: Du har vel husket å melde deg på til Anbud365-dagen 6. juni?
NHO med anskaffelseskonferanse
Mandag 13. mai trommer NHO sammen til anskaffelseskonferansen «Tillit og åpenhet gir gode anskaffelser». På konferansen: Konkrete eksempler på god praksis, hvordan innkjøpskompetansen kan heves ved ny sertifisering, personvern i anskaffelsene, konkurranserettslige utfordringer, åpenhet i evalueringsprosessene.
Har du husket …?
Nå kan du melde seg på Anbud365-dagen – kanskje tidenes største mulighet til kompetanseløft.
Vil du teste ny sertifiseringsordning?
Trekker gebyr-søksmål
Norges sjømatråd fikk skarp kritikk og 440 000 kroner i overtredelsesgebyr fra Kofa for en ulovlig direkteanskaffelse. Men Sjømatrådet ville ikke gi seg og tok saken til retten for å slippe å betale. Saken var berammet i Oslo tingrett i juni, men nå trekker de søksmålet, skriver Dagens Næringsliv.
Positivt med felles kjøreregler
– Regjeringen vil i samarbeid med næringslivet og oppdragsgivere utarbeide felles kjøreregler for offentlige anskaffelser. De skal bidra til økt bevisstgjøring og bedre anskaffelser for begge parter. NHO Transport mener dette er et positivt tiltak i stortingsmeldingen, sier Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.
Utfordret på nye byggemetoder
Elverum kommune sparte 8,6 mill. da de utfordret på nye byggemetoder. Kommunen reduserte byggetiden med 3 måneder, energikostnader med 70 % i byggetiden og i tillegg har bygget ca 30 % lavere utslipp av klimagasser. Selve konkurransen ble gjennomført med forhandlinger, der kommunen ikke ønsket å forhandle på pris.
Sparte 130-180 mill på oppdeling i mindre kontrakter
Både byggherren og fylkeskommunen hadde et ønske om å dele opp prosjektet i flere kontrakter fordi de mente det ville gi bedre konkurranse og mulighet for både lokale, regionale og nasjonale aktører til å være med å kjempe om kontraktene. Dette har resultert i at 130-180 mill kan frigjøres, ifølge bygg.no.
Anbudskrøll i Nordland
Billigere mobiltelefoni i Oslo
Med best kvalitet og pris i anbudsrunden, er det nå klart at Oslo kommunes nye telefonileverandør er Phonero. – Vi har en spennende prosess med stort gevinstpotensial foran oss. Jeg gleder meg stort, sier avdelingsdirektør Gunnar Wedde i Konsernservice.
Grønne kollektivanbud koster
Skal regjeringens mål om fossilfri kollektivtrafikk i 2025 nås, må fylkeskommunene bli tilført økte driftsmidler i en overgangsperiode, heter det fra KS. Fylkene som leder an i det grønne skiftet får nå store utgiftsøkninger ved at det skal gjennomføres et stort antall nye kollektivanbud i år og i 2020 og 2021. De fleste av disse anbudene er på ti år.
Flere kommuner stiller grønne krav
Antallet offentlige virksomheter med felles miljøkrav øker i Danmark, melder Miljøstyrelsen. Senest har to kommuner tilsluttet seg Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb.
E-faktura gjelder nå i Sverige
Fra 1. april gjelder e-faktura ved alle anskaffelser i Sverige. Såvel leverandører til offentlig sektor som kommuner, landsting og regioner må forholde seg til den nye loven, skriver Svenskt Näringsliv. Den nye loven gjelder alle anskaffelser som er påbegynt etter 1. april, til og med direkteanskaffelser.
Solcellekjøp for å nå Sveriges energimål
På sikt er målet at Sveriges energi skal være 100 % fornyelsesbar. Derfor gjennomfører SKL Kommentus Inköpscentral en helt ny anskaffelse av solcellessystem. For å oppnå målet kreves det at solenergi bygges ut. Ifølge en strategi for hvordan man skal gjøre det, skal mellom 5 og 10% av el-forbruket i Sverige produseres med solenergi i 2040.
Finsk kjøp av rene kjøretøy
EU er kommet frem til et direktiv om såkalte rene kjøretøy. I Finland varierer markedet for transportkjøp svært mye mellom ulike regioner og kommuner, og bør på en effektiv måte utnytte den fleksibiliteten som direktivet gir, heter det fra Kommunforbundet, som for øvrig frykter merkbar økning i kostnadene forbundet med transportkjøp.
Bli den første til å kommentere på "Offentlige anskaffelser: Stort og smått 10. mai"