Skjerper årlig sine krav til leverandørene om klimaeffektiv kjøring

Anbud365: Skjerper årlig sine krav til leverandørene om klimaeffektiv kjøringPosten Bring stiller klimakrav i avtaler med leverandører og i anskaffelser, og er i dialog med veitransportleverandører for å få kunnskap om deres omstillingsplan mot 2030, heter det i en rapport fra Riksrevisjonen. På bildet, Petter-Børre Furberg, konsernsjef i selskapet (foto: Posten Bring).

Skriv ut artikkelen

Posten Bring investerer i omstilling av kjøretøyparken. Årlig skjerper de krav til leverandørene når det f.eks. gjelder klimaeffektiv kjøring. Investeringene gjør selskapet i stand til å kunne tilby transport med lavere utslipp til offentlige virksomheter som bruker sin innkjøpsmakt til å redusere klimafotavtrykket. Dette fremgår av beskrivelsene selskapet har gitt til Riksrevisjonen.

Riksrevisjonen har nylig levert rapporten «Statlige heleide selskapers klimafotavtrykk og påvirkning på natur Rapportert i Dokument 3:2 (2024−2025)». Materialet i rapporten er hentet fra undersøkelser i seks statlig heleide selskaper: Vygruppen, Avinor, Bane NOR, Nye Veier, Mesta og Posten Bring. Spørsmålet har vært om selskapene arbeider strategisk og systematisk for å redusere egne klimagassutslipp. Selskapene er valgt ut ettersom de tilhører bransjer som står for store utslipp, opplyser Riksrevisjonen.

I og med sin dobbeltrolle både som leverandører og innkjøpere, har de en viktig rolle i arbeidet med å omstille samfunnet i en mer bærekraftig retning.

Appellerer til kunder

Når det gjelder Posten Bring, fremgår det av Riksrevisjonens dokument at selskapet har integrert klimaarbeidet i konsernets forretningsmodell. Selskapets investering i omstilling av kjøretøyparken gjør at Posten Bring kan tilby transport- og logistikktjenester med lavere klimagassutslipp. Dette appellerer ifølge selskapet til store internasjonale kunder som er villige til å betale en premie for å redusere egne scope 3-utslipp (utslipp fra varer og tjenester virksomheten kjøper inn fra andre). Antall slike kunder er imidlertid ifølge selskapet foreløpig begrenset. Etter selskapets vurdering vil redusert klimagassutslipp styrker selskapets og kundenes konkurransekraft.

Posten Bring mener også at det å ha ambisiøse mål og gjennomføre konkrete tiltak er avgjørende for å beholde kunder og vinne nye kunder. Investeringene gjør Posten Bring i stand til å kunne tilby transport med lavere utslipp til offentlige virksomheter som bruker offentlig innkjøpsmakt til å redusere klimafotavtrykket, heter det. Klimaarbeidet har ifølge Posten Bring gitt selskapet et konkurransefortrinn, noe som gjør at selskapet har vunnet flere anbudsrunder som dreier seg om leveranser av produkter til offentlig sektor.

Klimaeffektiv kjøring

Selskapet stiller klimakrav i avtaler med leverandører og i anskaffelser, og er i dialog med veitransportleverandører for å få kunnskap om deres omstillingsplan mot 2030. I tillegg har selskapet stilt spesifikke krav innenfor enkeltområder, slik som ved kantineanskaffelser, opplyser Posten Bring. Selskapet har skjerpet kravene til leverandørene fra år til år, f.eks. når det gjelder klimaeffektiv kjøring.

Avinor

Også Avinor oppgir i Riksrevisjonens dokument at selskapet stiller krav i kontrakter og anskaffelsesprosesser for å fremme omstilling. Ved anskaffelser av kjøretøy, opplyser selskapet at det alltid skal gjøres en vurdering av om fossile kjøretøy kan erstattes med nullutslipps-kjøretøy eller biogass. Det er også praksis at «tilbyder inviteres, uavhengig av maskingruppe som skal kjøpes inn, til å komme med løsninger for å redusere Avinors klimagassutslipp knyttet til egen kjøretøypark.»

Bli den første til å kommentere på "Skjerper årlig sine krav til leverandørene om klimaeffektiv kjøring"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.