Dansk erkjennelse: Uten kunngjøringsplikt – økt korrupsjonsfare

Anbud365: Dansk erkjennelse Uten kunngjøringsplikt – økt korrupsjonsfareKontorchef Kenneth Skov Jensen i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen besvarer spørsmål fra Anbud365 om eventuelle negative virkninger av forhøyet nasjonal terskelverdi.

Skriv ut artikkelen

Danskenes fokus etter ett år med forhøyet nasjonal terskelverdi har ligget på å komme de høye transaksjonskostnadene til livs, ikke først og fremst frykten for usaklige anskaffelser, slik debatten her hjemme har vært preget av. Det fremgår av et svar til Anbud365 til Konkurrence– og Forbrugerstyrelsen i Danmark, som poengterer at med vesentlig høyere nasjonal terskelverdi uten kunngjøringsplikt vil faren for korrupsjon, særbehandling o.l. tilta.

Da vi innførte det nye regelverket for offentlige anskaffelser ved sist årsskifte hadde danskene ett års erfaring med en forhøyet nasjonal terskelverdi. Anbuds365 tok derfor kontakt med Konkurrence– og Forbrugerstyrelsen for å høre om de hadde erfaringer så langt som kunne belyse ulike påstander som er kommet frem her hjemme i forbindelse med den nye nasjonale terskelverdien på 1,1 mill. Styrelsen er trolig den som har den beste oversikten over praktiseringen av regelverket i Danmark.

Anbud365 serverte følgende påstander fra debatten i Norge til Konkurrence– og Forbrugerstyrelsen:

  • Uten kunngjøringsplikt blir det lett at bare leverandører som er kjent på forhånd («hoffleverandører»), får kontrakter, og blir spurt om å levere tilbud
  • Interesserte virksomheter får det vanskelig med å finne konkurranser som er aktuelle
  • Oppdragsgivere vil takke nei til nye leverandører fordi «vi har allerede gode nok leverandører» å spørre
  • Uten kunngjøringsplikt åpnes det for «korrupsjon», at en leverandør får beholde kontrakt til «evig tid» uten nye konkurranser.
  • Spesielt blir det vanskelig for SMB–ene, fordi de ikke har kapasitet til omfattende markedsføring overfor potensielle oppdragsgivere
  • Innovative, nystartede virksomheter finner ikke oppdragsgivere, og sistnevnte finner heller ikke de innovative, nystartede – det hemmer innovasjonsmulighetene.

Mer realistisk risiko fremover

I svaret fra styrelsen, ført i pennen av kontorchef Kenneth Skov Jensen, heter det at de ikke sitter inne med data som nærmere kan klarlegge de spørsmålene som Anbud365 brakte på banen. Men, heter det i svaret, det er åpenbart at de risikofaktorer som er listet opp (ovenfor), blir mer realistiske fremover da EU–reglene og kunngjøringsplikten nettopp skal beskytte mot korrupsjon, særbehandling o.l.

Fokus i Danmark har frem til nå har imidlertid vært et annet, nemlig de transaksjonskostnadene man sparer, opplyser Konkurrence– og Forbrugerstyrelsen.

Mindre danske anskaffelser

I den danske udbudslov er det en bestemmelse (§193) om mindre nasjonale anskaffelser. Disse skal ikke kunngjøres med mindre de er av grenseoverskridende interesse. Kjøpet skal imidlertid foregå på markedsmessige vilkår. Det betyr, fremgår det av svaret fra Danmark, at oppdragsgiveren skal forsikre seg om at prisen er konkurransedyktig. Det kan f.eks. skje ved å innheten to–tre kortfattede tilbud.

§193 i danskenes udbudslov skal, sammen med forvaltningsloven, demme opp for den type usaklige innkjøp som Anbud365 tar opp, får vi vite i Konkurrence– og Forbrugerstyrelsen.

Bli den første til å kommentere på "Dansk erkjennelse: Uten kunngjøringsplikt – økt korrupsjonsfare"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.