Hvordan er det egentlig det offentlige sørger for at små og mellomstore leverandører skal få delta i anbudskonkurranser, spør en leser av Anbud365. – Vi har sett at å dele opp en anskaffelse for en eller noen av de fem kommunene i vår region, byr på ekstra arbeid og ikke minst oppfølging. Ofte er det større anskaffelser vi snakker om, og det vi imidlertid gjør, er å lage flere avtaler for alle kommunene eller en avtale for en eller noen kommuner, svarer Arve Sandvoll, rådgiver – Anskaffelser, fellesenhet i Gjøvikregionen.
For tiden er det stor oppmerksomhet mot regelen om «del-eller-begrunn». Forleden dag dukket denne inn i eposten vår:
«Vi leser stadig vekk at det offentlige skal sørge for at små og mellomstore leverandører skal få delta i anbudskonkurranser.
Fungerer dette i praksis? Eller er det bare fine ord i festtaler?
Som liten nystartet bedrift har jeg hittil ikke kunne delta i offentlige anbud fordi kravene som settes bare kan leveres av større aktører med lang erfaring og mange referanseprosjekter. Krav som høy rating fra kredittselskaper. Gode regnskapstall siste tre år. Gode referanser fra tilsvarende prosjekter over flere år etc. Dette er noen av kravene som nystartede bedrifter aldri kan klare å få og dermed blir ekskludert fra offentlige anskaffelser. Da spiller det liten rolle om man kanskje har jobbet over 20 år som leverandør for aktuelt fagfelt og kan dokumentere bedre kompetanse enn mange av dem som faktisk får delta i anbudskonkurransene.
Så hvordan er det egentlig de støtter små og mellomstore leverandører?»
Anbud365 sendte spørsmålet videre til sitt kommentatorkorps, og fikk bl.a. svar fra en av de aller met erfarne innkjøperne i korpset:
Arve Sandvoll, rådgiver – Anskaffelser, fellesenhet i Gjøvikregionen
Jeg må vel innrømme at regelen om «del-eller-begrunn» ikke står lengst opp på agendaen når vi/jeg kjører anskaffelser, men det har sin forklaring:
Våre anskaffelser skal nesten alltid gjelde for alle fem kommunene (Gjøvik, Østre Toten, Vestre Toten, Søndre Land og Nordre Land). Vi har sett at å dele opp en anskaffelse for en eller noen av kommunene, byr på ekstra arbeid og ikke minst oppfølging. Det er ofte større anskaffelser vi snakker om, og det vi gjør, er å lage flere avtaler for alle kommunene eller en avtale for en eller noen kommuner. Indirekte kan man dermed vel si at regelen er oppfylt.
Avdelingen Fellesenhet Anskaffelser Gjøvikregionen har som mandat og målsetting å bistå alle fem kommunene, og det er beslutningsgrupper på kommunalsjef- eller rådmannsnivå som definerer om alle kommunene skal være med på anskaffelser. Der det er anskaffelser for en eller noen kommuner hender det at man deler opp anskaffelsen, da gjerne etter spesifikke behov den enkelte kommunen har. Da er det behovet som egentlige er «begrunnelsen» og da hender det ofte at SMB’er er på banen!
Utover dette inviterer vi oftere til dialogkonferanser, gjerne i forbindelse med de store anskaffelsene, men vi går vel egentlig ikke ut og anbefaler SMB’er om å melde sin interesse.
I noen tilfeller hvor vi vet det er et marked med SMB’er, ber vi ofte disse leverandørene inn i konkurransen spesielt via Mercell.
Les også: https://anbud365.no/regelverk/anbud365-kommentatorene-ii-slik-sorger-vi-for-smb-ene-i-konkurranser/
https://anbud365.no/regelverk/anbud365-kommentatorene-iii-slik-sorger-vi-for-smb-ene-i-konkurranser/
https://anbud365.no/regelverk/anbud365-kommentatorene-iv-slik-sorger-vi-for-smb-ene-i-konkurranser/
Bli den første til å kommentere på "Anbud365-kommentatorene (I): Slik sørger vi for SMB-ene i konkurranser"