Innsyn i miljøbesvarelser(I): Tidligst mulig varsel om sensitiv info

Anbud365: Innsyn i miljøbesvarelser(I) Tidligst mulig varsel om sensitiv infoInnkjøp konsern er Bergen kommunes fagavdeling for offentlige anskaffelser. Avdelingen bidrar til at regelverk, økonomi og samfunnshensyn blir ivaretatt i kommunens anskaffelser. Innkjøp konsern inngår og forvalter kommunens fellesavtaler, gir råd og bistand til kommunens enheter, tilbyr kompetansetiltak, gjennomfører kontroller og utvikler, samt forvalter de verktøy kommunen må ha for å kunne gjennomføre konkurranser. I tillegg består oppgaver av kontraktsoppfølging, bestille varer og tjenester, analysere kommunens forbruk og følge opp seriøsitetskrav til kommunens leverandører. Innkjøp konsern er videre vertskap for det største innkjøpssamarbeidet i regionen. På bildet: Birgitte Gullestad, Innkjøpssjef - leder Innkjøp konsern i Bergen kommune.

Skriv ut artikkelen

Nå som vekting av klima og miljø har fått en egen paragraf i anskaffelsesforskriften, kan det etter hvert, forventes innsynsbegjæringer mot miljøbesvarelsen, hvor oppdragsgiver må avgjøre om besvarelsen av dette er unntatt innsyn eller ikke. Anbud365 har vært i kontakt med relevante aktører for å høre deres mening om tema. Dagens kandidat: Innkjøpssjef – Leder Innkjøp konsern i Bergen kommune.

Birgitte Gullestad: Innkjøpssjef – Leder Innkjøp konsern i Bergen kommune. Gullestad er utdannet jurist med lang erfaring innen offentlige anskaffelser. Her har hun vært leder av Innkjøp konsern siden 2006. Innkjøp konsern har i dag 24 ansatte.

Anbud365: Hvordan ville du har forholdt deg til begjæring om innsyn av en miljøbesvarelse?

Gullestad: Jeg kan ikke se at en begjæring om innsyn i en miljøbesvarelse skiller seg vesentlig fra andre innsynsbegjæringer vi mottar. Begjæringen vil derfor bli behandlet på samme måte som ved andre innsynskrav. I det ligger at det må foretas en konkret vurdering av hva det ønskes innsyn i, opp mot behovet for skjerming av opplysninger. Kontraktsområde og konkurransesituasjon vil være et utgangspunkt for den vurderingen som må foretas.

Anbud365: Hva tenker du er konkurransesensitivt?

Gullestad: Det er vanskelig å si noe generelt om hva i en miljøbesvarelse som kan være konkurransesensitivt. Det ideelle er at en har hatt et bevisst forhold til dette når en forbereder en konkurranse, slik at en ikke unødvendig mottar sensitiv informasjon.

Det hadde også vært positivt om deltagerne i konkurransen tok stilling til hva som er konkurransesensitivt, – før tildeling av kontrakt.

Beskrivelse av hvordan en vare er produsert, vil nok i noen tilfeller kunne betegnes som konkurransesensitivt. Jeg vil likevel anta at de vanskeligste vurderingene for oppdragsgiver vil være knyttet til det leverandørene beskriver i tilbudet om planer, fremtidige investeringer og posisjonering i markedet.

Å ligge i forkant når det gjelder klima og miljø, er og vil bli et stort konkurransefortrinn. Har leverandøren tenkt på en helt ny måte, er det blitt utviklet en forretningsmodell knyttet til innovasjon?

Å vurdere hva som forretningsmessig kan skade leverandøren om informasjonen blir kjent for konkurrentene, vil kunne være en nesten umulig oppgave for oppdragsgiver. Her vil en i stor grad måtte støtte seg til leverandørens beskrivelse av hvorfor opplysningene er å anse som taushetsbelagt.

Anbud365: Hva bør deles offentlig og hvorfor? 

Gullestad: Som alltid ved innsyn er tommelfingerregelen at det en kan finne frem til via offentlig tilgjengelig informasjon og registre, skal kunne deles åpent. En leverandør som har fått gjennomført positive miljøtiltak vil også ofte profilere seg med dette. Eksempelvis hvilke kjøretøy som skal benyttes ved leveransen, vil normalt ikke kunne betegnes som konkurransesensitivt. Det samme vil i stor grad gjelde miljømerking av produkter. Dersom miljømerking inngår som en bestemt strategi hos leverandør, kan det unntaksvis være grunn til å vurdere om det er behov for helt eller delvis unntak fra innsyn.

Anbud365: Hvilke lover og forskrifter vil være riktig å henvise til?

Gullestad: Innsynskravene skal behandles i henhold til reglene i «offentlighetsloven». Det er vi som oppdragsgivere, som er ansvarlig for at loven anvendes riktig – og at det etableres en balanse mellom opplysninger som omfattes av taushetsplikt og det grunnleggende kravet til åpenhet i forvaltningen.

Ved begjæring om innsyn i en tilbuds miljøbesvarelse, kan miljøinformasjonsloven og åpenhetsloven i en del tilfeller fungere som et bakteppe.

Bli den første til å kommentere på "Innsyn i miljøbesvarelser(I): Tidligst mulig varsel om sensitiv info"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.