En klargjøring av når det oppstår plikt til å avlyse en konkurranse som følge av feil, og en lang rekke konkrete eksempler til å illustrere når en slik plikt kan oppstå eller bør vurderes. Det var essensen i dagens Anbud365-webinar i regi av Wikborg Rein Advokatfirma – en av våre langsiktige, strategiske partnere. Webinaret var omfattet av en stor interesse blant Anbud365s lesere både på forhånd og underveis – på det meste fulgte om lag 650 unike seere webinaret.
På dagens webinar tok advokatfullmektig Malene Reinertsen og advokatene Hanne Zimmer og Alf Amund Gulsvik fra Wikborg Rein for seg temaet: Når gir feil plikt til å avlyse. De som ikke fikk webinaret med seg eller som ønsker å se det igjen kan, i en kortere periode, se på opptaket her:
Praksis fra domstolene og KOFA har utviklet seg de senere årene fra at feil i stor grad ga avlysningsplikt til at man ser helt konkret på om feilen faktisk har hatt betydning. Dette gjør at mange anskaffelser som tidligere måtte avlyses nå kan fullføres, men også at det er innskjerpet muligheten for å avlyse seg ut anskaffelser.
En rekke eksempler
Wikborg Rein gikk ved hjelp av typetilfeller gjennom når en feil kan sies å ha påvirket utfallet av konkurransen for klager og når det foreligger plikt til avlysning der det er spørsmål om en feil kan ha påvirket deltagerinteressen. Typetilfellene var for det meste hentet fra Kofa, men også noen eksempler fra domstolene. I noen tilfeller forelå plikt til avlysning i andre ikke.
Blant typetilfellene som ble trukket frem var at en anskaffelse ikke var kunngjort, selv om den skulle ha vært det, feilaktig kunngjøring, og motstridende informasjon mellom kunngjøring og konkurransegrunnlag. Det ble også vist eksempler på feil i KGV, feil ved gjennomføring av konkurransen, og feil informasjonsgiving til leverandører.
Konkurransegrunnlaget
Det kan dessuten være at feil og uklarheter i konkurransegrunnlaget gir grunnlag for avlysning – i hvert fall til å vurdere det. Det kan f.eks. være krav og kriterier i strid med klare anskaffelsesrettslige krav, anskaffelsesdokumenter som kan tolke spå ulike måter.
For at det foreligger plikt til avlysning må tre vilkår være oppfylt: Det må være begått en feil, feilen må ikke kunnes rettes på annen måte enn ved avlysning og feilen må ha påvirket utfallet av konkurransen for klager (eller ha påvirket deltagerinteressen).
Dialog
Dersom spørsmål om avlysning dukker opp i en eller annen form (klage eller på oppdragsgivers eget initiativ) kan det – dersom det er praktisk mulig – være nyttig å ha dialog med de aktuelle (potensielle) leverandørene for å klargjøre hva som gjør en avlysning aktuell.
Hei, jeg fikk ikke deltatt på webinaret “Når gir feil plikt til å avlysning?”. Kan jeg få tilsendt link til denne presentasjonen og se den i etterkant?
Påmeldte deltakere får tilsendt e-post med lenke til opptaket.