Nav inviterte som et StartOff-prosjekt små og ideelle aktører til konkurranse om å bli leverandør av tiltak for unge, men ingen nådde opp. Store kommersielle selskaper har kapret to av tre finaleplasser. – Det er ingen garanti for at startups alltid vil vinne konkurransene, kommenterer fagleder for StartOff-ordningen, Sissel Kristin Hoel, overfor Anbud365. Erfaringen hittil er likevel at startups eller scalups utkonkurrerer større etablerte selskaper. I alle gjennomførte konkurranser har startups eller scaleups vunnet kontrakten – fram til dette NAV-prosjektet.
velferd.no skriver at Nav i august i år gikk ut med en invitasjon til nystartede bedrifter, ideelle aktører og andre mindre virksomheter om å delta i en konkurranse der førstepremien var å komme inn i varmen som leverandør av arbeidsmarkedstiltak til Nav.
Konkurransen gjelder prosjektet «Unge på vei til jobb» og går ut på å presentere nye løsninger for å hindre utenforskap blant unge. – Blant annet ønsker vi å finne ut av om det er alternative måter å gjennomføre arbeidsavklaring på, enn de vi benytter oss av i dag, sa Nav-direktør Hans Christian Holte.
Det korteste strået
Nå viser det seg imidlertid de små og nystartede virksomhetene har trukket det korteste strået i konkurransen. To store kommersielle selskaper, som til sammen leverte tjenester til Nav for over 200 mill kroner i fjor kniver med en tradisjonell arbeid- og inkluderingsbedrift om å stikke av med seieren.
Konkurransen er en del av den statlige satsingen, som ledes av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og handler om å gjennomføre startupvennlige anskaffelser i det offentlige.
Legger til rettet for startups
Hoel sier til Anbud365 at i ordinære anskaffelsesprosesser som det offentlige gjennomfører, ekskluderes i praksis ofte startups. StartOff tilrettelegger for startups slik at de kan konkurrere om offentlige utviklingsmidler, gjennom betalingsmekanismer, kortere prosesser og mindre byråkrati.
– Dette er ingen garanti for at startups alltid vil vinne konkurransene, fremholder hun. Vår erfaring hittil er likevel at startups eller scalups utkonkurrerer større etablerte selskaper. I samtlige av våre gjennomførte konkurranser har startups eller scaleups vunnet kontrakten, fram til dette NAV-prosjektet.
Stor interesse for konkurransen
Det var svært stor respons på denne konkurransen. 56 leverandører leverte inn en idéskisse i en mal på maksimalt 2000 ord. Seks av disse gikk videre til en intervjurunde hvor det både var startups og sosiale entreprenører representert. – Likevel ser vi at dette NAV-prosjektets omfang og kompleksitet kan ha blitt for stort for mange startups å levere og vinne frem på, påpeker Hoel, og:
– Vår jobb er å stimulere offentlige oppdragsgivere til å avgrense utfordringene de presenterer for markedet, og dele opp kontraktene i mindre deler. Vi tar med oss denne erfaringen i den videre utviklingen av StartOff. Selv om det i hovedsak er store aktører som har vunnet fram i denne konkurransen, bringer prosessen uansett viktig innovasjon og samfunnsnytte for NAV og NAVs brukere. Dette er viktig å huske på.
Nav vil evaluere
Nav gikk i denne konkurransen gikk fram på en annen måte enn ved tradisjonelle anskaffelser, der det er mer detaljerte kravspesifikasjoner. Ifølge velferd.no vil Nav evaluere konkurransen og se om dette er en god og bærekraftig måte å gå fram på for å få mer innovasjon i innkjøp. De vil blant annet se på om det var noe ved konkurransen som gjorde at det ble flest etablerte aktører blant deltakerne. Samtidig lover Nav at det vil komme nye initiativ fra Nav for å få til et samarbeid med små og ideelle aktører.
Bli den første til å kommentere på "StartOff-ordningen: Ingen garanti for at små og ideelle aktører alltid vinner"