I ti punkter oppsummerer renholdsbransjen sine krav til Norgesmodellen som regjeringen arbeider med for å demme opp for useriøse i arbeidslivet. Bl.a. understrekes betydningen av at seriøsitetskrav ikke bør være forskjellig fra kommune til kommune. Tilsyn og oppfølging må sikre like konkurransevilkår for bedrifter – modellen må vektlegge tilsyn og kontroll, slås det fast i innspillet, og: Manglende kontraktsoppfølging fra oppdragsgivere er useriøst.
NHO Service og Handel er den største arbeidsgiverorganisasjonen for private tjenester i Norge, og en av de største foreningene i NHO-systemet. Blant bransjene i foreningen er renhold. Nylig gav de innspill til den nye Norgesmodellen som regjeringen utvikler for at offentlige innkjøp skal fremme økt seriøsitet.
Renholdsbransjen er sammen med bygg- og anlegg prioritert når regjeringen etappevis vil ta i bruk Norgesmodellen.
Hovedbudskapet fra NHO Service og Handel er oppsummert i ti punkter:
- Norgesmodellen bør bygge på eksisterende regler, det vil si vekt på allmengjøring/påseansvar, HMS-kort, krav om maksimalt to underleverandørnivåer, offentlig godkjenningsordning, lønnskontroll, og krav om bedriftshelsetjenester.
- Useriøsiteten ligger i å bryte de regler som allerede er der og manglende kontraktsoppfølging fra oppdragsgivere.
- Seriøsitetskrav bør ikke være forskjellig fra kommune til kommune. Seriøsitet er samme sak ved hver anskaffelse.
- Tilsyn og oppfølging må sikre like konkurransevilkår for bedrifter – modellen må vektlegge tilsyn og kontroll.
- Bransjevise forskjeller – for eksempel ved krav til lærlinger i bygg og renhold. Fagbrev, lærlingplasser, kompetansenivåer under fagbrev.
- Krav til grunnleggende kompetanseutviklingsprogram for ansatte.
- I kvalifikasjonsfasen vil foreningen vektlegge HMS-systemer, ledelseskompetanse, program for YNO og arbeidsinkludering (yrkesrettet norskopplæring)? Foreningen ønsker ikke et formelt språkkrav i en Norgesmodell for offentlige anskaffelser.
- Bedre kontrollmekanismer av virksomhetens underleverandører.
- Stille krav til opplysninger som kreves i StartBANK – bedre oversikt over virksomheten.
- Krav til oppdragsgivere: Balanserte kontrakter (Norsk standard), kontrakter som gir forutsigbarhet og forsvarlig risikohåndtering, identifisere tildelingsmodeller som vekter kvalitet i bedriften fremfor utelukkende priskonkurranse.
Bli den første til å kommentere på "Renholds-krav om tilsyn og oppfølging med i regjeringens Norgesmodell"