NHO-foreningen Abelia trekker frem fem viktige punkter i forbindelse med en mulig etablering av en markedsplass for offentlige anskaffelser av skytjenester. Det er fortsatt mye usikkerhet om nytteverdien av en slik markedsplass, sier leder for teknologi og digitalisering i Abelia, Kjetil Thorvik Brun. Han håper imidlertid at en slik markedsplass vil fungere ved å bidra til økt kunnskap om produktene som tilbys og senke terskelen for å anskaffe skytjenester.
Det er Difi som i en rapport anbefaler at det etableres en markedsplass for skytjenester. Difi foreslår at man begynner arbeidet med en fleksibel markedsplass/innkjøpsordning som kan inneholde en eller flere tradisjonelle rammeavtaler for skytjenester. Ifølge forslaget anbefales markedsplassen åpnet for alle offentlige virksomheter som ønsker å registrere seg som brukere. Den forutsettes frivillig å bruke. Den digitale markedsplassen kan inneholde flere typer avtaler og andre mekanismer for å støtte virksomhetene i deres anskaffelser, fremgår det av en nylig fremlagt prosjektrapport.
Fortsatt usikkerhet
– Det er en god intensjon bak markedsplassen som Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Difi nå har landet på, fremholder Thorvik Brun. Flere i offentlig sektor har fortsatt usikkerhet om overgang til nettskyen, som primært er knyttet til mangel på kompetanse og kunnskap om tilbudet. Vi håper imidlertid at en slik markedsplass vil fungere ved å bidra til økt kunnskap om produktene som tilbys og senke terskelen for å anskaffe skytjenester.
Abelia har jobbet tett med saken og gitt innspill underveis i prosessen.
– I tillegg har vi organisert et innspillsmøte med våre medlemsbedrifter i samarbeid med departementet og Difi. Der har vi blant annet gitt utrykk for at det er en hårfin balanse mellom å skape noe som gir merverdi, og noe som er til hinder for godt samarbeid mellom offentlig sektor og private leverandører, sier Brun.
Fem viktige punkter
Han trekker frem fem punkter som Abelia har gitt utrykk for i forbindelse med etableringen av en slik markedsplass:
- Markedsplassen må understøtte et mangfold av leverandører, og vi må ikke gjøre det vanskelig for små- og mellomstore bedrifter å levere skytjenester til det offentlige.
- En skytjeneste er ikke bare en skytjeneste, men inngår gjerne i en pakke med produkter. Det må etableres tydelige grenser for kategoriseringer, og det må ikke fungere diskriminerende for ulike leveranse- og pakkemodeller.
- Ofte ser vi at pris er hovedfokus i anskaffelser. Dette går på bekostning av kvalitet og gode prosesser i leveransene. Vi må unngå at en slik markedsplass bidrar til ytterligere prispress fra det offentlige.
- God kontakt mellom leverandør og kunde er et suksesskriterium for svært mange leveranser. Vi ønsker ikke at en slik markedsplass skal skape ytterligere distanse mellom leverandørene og den offentlige kunden.
- Det finnes i dag løsninger som gir oversikt over nettskytjenester og legger til rette for anskaffelser. En offentlig tjeneste må ikke legge seg så tett opp til de eksisterende løsningene at det spenner beina for deres forretningsmodell.
Bli den første til å kommentere på "Fem viktige punkter for etablering av markedsplass for kjøp av skytjenester"