Sveriges største næringslivsorganisasjon har lansert sin nye anskaffelsespolicy i sju punkter og reist på turné til kommunene for å spre kunnskap om tiltakene i policyen. Formålet er å ta et tak for å åpne for flere småbedrifter i offentlige anskaffelser. Dialog med småforetakene er en sentral del av den nye policyen.
Företagarna er Sveriges største foretaksorganisasjon og representerer ca. 70 000 bedriftsledere i mange bransjer. Medlemmene er personer som eier sine egne foretak, og – i mindre utstrekning – privatpersoner som støtter foreningens arbeid.
Foreningen har nylig lansert en anskaffelsespolicy, der hovedpoenget er å få offentlige oppdragsgivere til å øke muligheten for at småbedrifter kan levere tilbud i anbudskonkurranser. I dag står, heter det, to av tre småforetak utenfor de offentlige anskaffelsene, og taper dermed muligheter for forretninger i størrelsesorden milliarder i sum.
Sju punkter
Det er, ifølge policyen, sju punkter som er viktige for at SMBene skal komme med:
- Treff små foretakene jevnlig og etabler dialog for å bidra til gode forretninger
- Still relevante krav i anskaffelsene som ikke utelukker små foretak, og som kan følges opp
- Del opp kontraktene og rammeavtalene slik at små foretak får større mulighet til å levre tilbud
- Utelukk useriøse foretak for å fremme en god konkurranse
- Spre informasjon om anskaffelser, inklusive direkteanskaffelser, på kommunens egen hjemmeside, i sosiale medier og nyhetsbrev
- Motvirk ulovlige direkteanskaffelser for å oppnå en god forretning og unngå korrupsjon og bestikkelser
- Følg opp inngåtte kontrakter løpende
Den nye
anskaffelsespolicyen ble lansert sammen med en turné rundt omkring i
kommune-Sverige for å spre kunnskap om forslagene i policyen.
Bli den første til å kommentere på "På turné med ny anskaffelsespolicy – vil ha flere SMBer med i anbudskonkurranser"