Sørlands-sommeren skal nå bli enda mer fristende. Et StartOff-prosjekt og en førkommersiell anskaffelse, som er i gang, skal sørge for det. Parkvesenet i Kristiansand jakter på en løsning på avfallsutfordringen – på en «smart avfallsbeholder». Overfylte søppeldunker i skjærgårds-områdene med tilhørende ubehagelig lukt skal bort, likeledes søppelposer utenfor dunkene som fugler og dyr ødelegger så avfallet sprer seg. Kanskje et flytende avfallsanlegg? Etter planen kan det komme en endelig løsning neste sommer.
Det dreier seg om å finne nye muligheter for håndtering av avfall for brukere av skjærgården. Båtfolket skal kunne kvitte seg med sitt avfall fra båt på en enkel og brukervennlig måte, heter det i beskrivelsen fra Parkvesenet i Kristiansand kommune. En effektiv og smart løsning kan kanskje også vise seg attraktiv for flere kommuner og friluftsråd i landsdelen.
Problemet som skal løses, er at eksisterende returplasser – søppeldunker – ofte blir fylt opp fortere enn forventet og raskere enn tømmingen som skjer i regi av skjærgårdstjenesten. Da blir det slik at søppelposer og annet avfall settes utenfor dunkene, overfylte dunker og søppel på utsiden tiltrekker seg fugler og dry som trekker ut avfallet, og sjenerende lukt i sommervarmen.
En flytende innretning?
Uten å detaljbeskrive noen løsning, lanserer kommunens parkvesen en løsning med en flytende innretning som kan plasseres strategisk i skjærgården. Innhenting skjer av arbeidsbåtene til Parkvesenet, som i sin tur transporterer avfallet til egnet leveringspunkt på fastland. Båten må kunne ligge inntil anlegget og heise avfallet om bord, heter det i oppdragsbeskrivelsen.
Avfallsbeholderne er tenkt benyttet i sommersesongen og skal kunne taues eller løftes bort når sesongen er over. Om dette ikke er mulig, må de kunne låses. På den måten unngår man at hyttefolket benytter anlegget for å spare sin «private» renovasjonsløsning/-kostnader.
En app?
Kommunen ønsker ikke å forholde seg til veldig mange forskjellige IT-løsninger/-systemer. De ønsker at eksisterende løsninger eventuelt kan kombineres med den nye. Systemet må være lett tilgjengelig for driftspersonellet, fremgår det av oppdragsbeskrivelsen, gjerne via en app.
De «smarte avfallsbeholderne» er et StartOff-prosjekt som gjennomføres med støtte av Nasjonalt program for leverandørutvikling i startfasen. StartOff er et program som skal gjøre det enklere for offentlige virksomheter å hente ut innovasjonskraften i relativt nystartede selskaper. Det gjør StartOff ved å legge til rette for anskaffelser som gjør det enklere for mindre selskaper å bli leverandør til det offentlige.
Ideskisse 25 mai
I konkurransen om avfallsbeholderne er det frist for å levere ideskisse 25. mai, planlagt kontraktinngåelse med inntil tre leverandører for den såkalte «utforske alternativer» 4.juni og ferdig utviklet løsning nær månedsskiftet november/desember i år. Det er tre faser interesserte og kvalifiserte leverandører skal gjennom. Ideskissen er en idekonkurranse hvor markedet inviteres til å løse en konkret vurdering. Kristiansand parkvesen vil inngå en forsknings- og utviklingsavtale med inntil tre leverandører for utforskningsfasen. Hver av de leverandørene som deltar her, får et vederlag på NOK 50 000 hver. Etter at de endelige løsningsforslagene foreligger, gjøres en ny evaluering og en vinner kåres – en vinnere som får 15 uker på seg til å utvikle løsningen. For dette får leverandøren et vederlag på NOK 450 000. Det endelige produktet blir presentert på en såkalt demodag, der også mulige kunder i offentlig og privat sektor blir invitert, i tillegg til investors.
Bli den første til å kommentere på "Førkommersiell anskaffelse skal gjøre Sørlands-sommeren enda mer fristende"