Sparretelefonen (II): Dette blir de spurt om – dette svarer de

Anbud365:Sparretelefonen (I): Her får du hjelp med bærekraftige anskaffelserFra venstre: Dominique Sellier, Kristina Henriksson og Miriam Odden gir deg svar når du kontakter sparretelefonen til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ).

Skriv ut artikkelen

Hvordan stiller jeg krav til matsvinn? Kan man premiere leverandører som er medlem av Grønt Punkt under tildelingskriteriet miljø? Dette er noen av spørsmålene som sparretelefonen til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har fått inn, og som Anbud365 har fått tillatelse til å gjengi. Dette er den andre av fire artikler med et utvalg av sparretelefonens spørsmål og svar.

Sparretelefonen for bærekraftige anskaffelser er en ny tjeneste fra DFØ. Dit kan man ringe mandag til fredag mellom klokken 0900 og 1300 (tlf.: 404 34 830) – eller sende epost til sparretelefon@dfo.no. Da vil du få hjelp av en av DFØs mange rådgivere på bærekraftige anskaffelser.

I en artikkelserie bringer vi her noen av de spørsmålene som er kommet inn til sparretelefonen – og selvsagt svarene på dem. Dette er annen artikkel i serien. Den forrige finner du her, den tredje er her og den fjerde her.

Spørsmål: Hvordan etterspør jeg miljømerkede PCer?

Svar: Det mest utbredte miljømerket for PC-er og skjermer på det europeiske markedet er TCO Certified. TCO Certified legger ISO 14024 til grunn for utvikling av krav ved å legge vekt på miljøbelastningen i et livsløpsperspektiv, og er et tredjepartssertifisert Type I miljømerke. Ønsker du å stille krav til TCO Certified for å fremme bærekraftige PC-er og skjermer, anbefaler DFØ å etterspørre underliggende krav til miljø hentet fra merkeordningen, og ikke krav til merkeordningen direkte. Dette er fordi ikke alle TCOs underliggende krav i merkeordningen vil ha tilknytning til leveransen. TCO-sertifisering vil da kunne fungere som dokumentasjon.

Fra årsskiftet 2021-2022 oppdaterer TCO Certified sin merkeordning. Det kan derfor være lurt å åpne for at leverandørene kan dokumentere at de oppfyller underliggende krav i merkeordningen ved å vise til enten tidligere (generation 8) eller oppdatert versjon (generation 9) av TCO Certified.

Spørsmål: Hvordan stiller jeg krav til matsvinn?

Svar: For måltidstjenester, altså når en leverandør står for drift, så anbefaler vi å stille mest mulig konkrete krav om at leverandør må ha plan for tiltak, kartlegging, gjennomføring og rapportering. Løse krav om “minst mulig matsvinn” vil være umulige å følge opp. Det er også viktig at matsvinn er på agendaen på kontraktsoppfølgingsmøtene. For måltidstjenester, har DFØ utformet et kvalifikasjonskrav og et kontraktsvilkår som sammen kan rettes til leverandørene.

For drift av kjøkken i egen regi må den offentlige virksomheten selv i hvert kjøkken gjøre jobben med kartlegging av matsvinn, tiltak og rapportering. Her kan du også bruke DFØs kontraktsvilkår om at leverandører av mat skal kartlegge, gjøre tiltak og rapportere eget matsvinn, samt være tilsluttet bransjeavtalen om redusert matsvinn.

For å få tilstrekkelig effekt er det viktig at matsvinn kommer inn i kommuneplaner, anskaffelsesstrategi med mer.

Spørsmål: Kan man premiere leverandører som er medlem av Grønt punkt under tildelingskriteriet miljø?

Svar: Hvis du ønsker å stille krav til leverandørens returordning for emballasje, bør det stilles som et kontraktsvilkår slik at leverandører som i dag ikke oppfyller kravet kan oppfylle det. Det er viktig at du viser til Miljødirektoratets liste over godkjente returselskap for emballasje, framfor å navngi enkeltselskap, da listen kan utvides.

Medlemskap i Grønt Punkt eller tilsvarende ordning er ikke en egenskap ved leveransen og mangler derfor den nødvendige tilknytning til det som skal leveres. Det kan derfor ikke brukes som verken spesifikasjonskrav eller tildelingskriterium. Det er et krav i avfallsforskriften § 7-5 at har virksomheter som produserer eller importerer mer enn 1000 kg av en emballasjetype, plikter å være medlem av et godkjent returselskap for emballasje, som skal sørge for kildesortering og materialgjenvinning av det emballasjeavfallet som deres produkter genererer. 

Bli den første til å kommentere på "Sparretelefonen (II): Dette blir de spurt om – dette svarer de"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.