Myndighetenes mål er at 100 % av nybilsalget for personbiler og lette varebiler skal være nullutslipp fra 2025. Det kan bli vanskelig. Manglende ladeinfrastruktur gjør nemlig at det offentlige fortsatt kjøper nye, ordinære fossile kjøretøy. Det skal det imidlertid nå bli slutt på, en foreslått forskriftendring legger grunnlaget for det: Er det behov for en fossil personbil eller varebil, blir regelen at denne da må kjøpes brukt.
Statens vegvesen har for tiden på høring forslag til endring av forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport (nullutslippsforskriften kjøretøy). Høringsfristen er 1. oktober 2023. Mye dreier seg om bybusser, men også om påkrevd offentlig bruktbilkjøp ved manglende oppfyllelse av miljøkrav er med. Dagens forskrift gir anledning til at oppdragsgivere som har behov for å velge bruktbil, kan kjøpe en bil med forbrenningsmotor. Denne unntaksbestemmelsen skal, ifølge forslaget, fjernes.
Ikke tilgang til ladestruktur
Rapporteringen for personbil og varebil viser at det kjøpes nye, ordinære fossile kjøretøy med en henvisning til at det ikke er tilgang til ladeinfrastruktur, fremgår det av høringsnotatet. Dette er kjøretøy som vil være i bilparken frem mot 2040 og denne praksisen er ikke i tråd med målet i Nasjonal Transportplan om at 100 % av nybilsalget for personbiler og lette varebiler skal være nullutslipp fra 2025.
For at det offentlige skal redusere sine klimagassutslipp ytterligere, mener vegmyndighetene at dersom det er behov for en fossil personbil eller varebil, må denne kjøpes i bruktmarkedet. Alle som må kjøpe fossilbil må altså kjøpe brukt. Det vil fortsatt være anledning til å kjøpe brukte elbiler også.
Tonnevis av CO2-utslipp
Dersom virksomheten ikke kan finne et nullutslippskjøretøy som dekker behovet eller ikke har tilgang på tilstrekkelig ladeinfrastruktur, må de bruke et fossilt kjøretøy. Dersom dette fossile kjøretøyet kjøpes nytt, vil det være i bilparken frem til det vrakes, i gjennomsnitt ca. 17 år i Norge, ifølge høringsnotatet. Det er ca. 2 tonn CO2 årlig fra en personbil/lett varebil, og over 17 år utgjør dette til sammen 34 tonn CO2.
Om de aktuelle bilene kan hentes ut fra bruktmarkedet, fremholder Statens vegvesen, og på den måten ikke tilføre nye fossile kjøretøy på veien, vil det kunne føre til at andre ikke får kjørt disse bilene. For hvert nye kjøretøy som går på fossilt drivstoff kan vi, avhengig av størrelse, forvente CO2-utslipp mellom 15 og 30 tonn før det vrakes.
Ikke «full «klimagevinst»
Vegmyndighetene mener det sannsynligvis ikke er riktig å kalkulere dette inn som en «full» klimagevinst. Virksomheten vil bruke fossile biler og slippe ut CO2, men dersom man likevel gjør dette regnestykket, bli tallene som følger: 360 biler x ca. 2 tonn CO2 per år er 720 tonn CO2 årlig. Over 2/3 av bilens totale levetid på 19 år (12,7 år) blir dette totalt 9 120 tonn CO2.
Det forventes at virksomhetene vil kjøpe eller lease relativt nye biler, fra 1 til 3 år gamle, og at antall biler dette gjelder, vil minke over tid og føre til et ytterligere press for å gå over til nullutslippskjøretøy.
Bli den første til å kommentere på "Snart forbud mot kjøp av nye fossilbiler i det offentlige, må kjøpe brukt i stedet"