Seks kommuner øverst i Østerdalen har lagt opp til en felles, omforent innkjøpspolitikk. Forslaget er nå ute på høring, og skal senere behandles i de respektive kommunene. Det heter også at den enkelte kommune skal samarbeide med andre kommuner for å bidra til økt markedsmakt og styrke den innkjøpsfaglige kompetansen.
Forslag til felles innkjøpspolitikk for kommunene Folldal, Alvdal, Rendalen, Tynset, Tolga og Os ble nylig lagt frem for Interkommunalt Politisk råd (IPRNØ), som sluttet seg til forslaget.
Lokalt næringsliv
Forslaget omhandler ikke minst forholdet til lokalt næringsliv, der det heter at de skal legge til rette for samarbeid med og utvikling av dette. Dette betyr, heter det, at de skal
- har dialog med lokalt næringsliv ved utforming av innkjøpskrav og -kriterier, og er åpne for samarbeid om utvikling av innovative produkter og tjenester
- stiller ikke strengere krav til leverandør og leveranse enn det som anses forholdsmessig for anskaffelsen
- vurderer kommunevise anskaffelser for tjenester der det finnes lokale tilbydere, f.eks. gravearbeider, reparasjon- og håndverkstjenester og tjenester innen renhold og vaskeri
- deler opp anbud på enkelte produktgrupper ved kjøp av matvarer, og åpner for en andel lokalproduserte eller sesongvarer i avtalen
- tilbyr veiledning for lokale tilbydere og forenkler anbudsprosesser så langt anskaffelsesregelverket tillater det.
Kompetanse og økonomisk bærekraft
Det slås også fast at ingen leverandør skal gis uberettigede fordeler fremfor andre, og ingen ansatte skal oppnå personlige fordeler av kommunens anskaffelser. Det heter også at den enkelte kommune skal samarbeide med andre kommuner for å bidra til økt markedsmakt og styrke den innkjøpsfaglige kompetansen. Innkjøps- og bestillerkompetansen i egen organisasjon skal styrkes – med tydelige roller og ansvar.
Når det gjelder økonomisk bærekraft legges det vekt på å vurdere om det finnes alternativer til innkjøp, som bidrar til redusert forbruk, om behovet kan dekkes ved ombruk eller ved å kjøpe brukt. Produkter med lang levetid skal velges, med mulighet for reparasjon, ombruk og gjenvinning. Anskaffelsene skal gjennomføres anskaffelser effektivt, med lav transaksjonskostnad, heter det i forslaget.
Risikovurderinger
Risikovurdering av anskaffelser skal gjennomføres, for å identifisere og redusere risiko for arbeidslivskriminalitet og brudd på menneskerettigheter så langt det er praktisk mulig. Risikovurdering skal også gjøres for å identifisere og redusere risiko for vesentlige klimagassutslipp og unødige miljøbelastninger. Ved kjøp av rådgivningstjenester stilles det krav om kompetanse som kan bidra til reduserte klimagassutslipp, klimatilpasning og minst mulig naturinngrep og annen miljøbelastning, slås det fast i forslaget.
Bli den første til å kommentere på "Seks kommuner forbereder felles innkjøpspolitikk"