Med jevne mellomrom har podcasten Anskaffelsespodden i tre år presentert aktuell, praktisk anskaffelsesjuss i dialogform – på en svært brukervennlig og annerledes måte. Bak produksjonen står ulike advokater i Simonsen Vogt Wiig – blant andre senioradvokatene Nina Sørensen og Olav E. Haukeli. Noen ganger er det inviterte, eksterne gjester med, andre ganger interne krefter alene. Men uansett, podcastene har falt i riktig god jord: Statistikk fra Simonsen Vogt Wiig viser at totalt antall avspillinger pt er 41 700. Gjennomsnittet er rett over 800 avspillinger pr episode. Fem episoder har over 1000 avspillinger (første episode har over 1800 avspillinger).
Anskaffelsespodden dukker opp med jevne mellomrom – gjerne på torsdager – her på Anbud365 ved siden av at den er å finne hos Simonsen Vogt Wiig. Både hos advokatfirmaet og på Anbud365 er et arkiv over tidligere episoder, for de som ønsker å hente anskaffelsesjuridisk inspirasjon og tips.
Tre år 30. september
Nylig ble episode nr. 53 publisert. Første episode ble publisert på Anbud365 30.september 2021 – m.a.o. for temmelig nøyaktig tre år siden. God grunn til å feire jubileum, her sammen med Nina fra Bergenskontoret og Olav fra Oslo-kontoret til Simonsen Vogt Wiig. Og de er raske med å gi kollega advokat Nanna W. Christensen den fulle og hele æren for ideen med en fagspesifikk podcast.
– Vi drøftet ideen i vår faggruppe først, laget et par piloter der vi fant en egnet struktur og så sjøsatte vi prosjektet. Fra første stund, sier de to, var vi klare på å presentere anskaffelsesjuss av høy faglig kvalitet i en noe mer avslappet form enn ved f.eks. foredrag. Og innholdet skulle være praktisk vinklet.
Kom gjerne med tips
Innspillingene foregår så vel i Oslo som i Bergen – i Simonsen Vogt Wiigs lokaler. Noen ganger er det to kollegaer som møtes i podcasten, andre ganger er en ekstern gjest invitert.
– Temaene velges gjerne ut fra hva som i øyeblikket er aktuelt – enten i anskaffelsesmiljøet, ut fra hva våre klienter er opptatt av, eller basert på rettsutviklingen på fagfeltet. Målet er å levere podcaster med høy faglig kvalitet på en tillitvekkende måte. Og: Vi oppfordrer også gjerne lytterne til å komme med tips til tema/problemstillinger, slår Nina og Olav fast.
– Apropos lytterne, har dere fått tilbakemelding fra dem på innhold og/eller form?
De bekrefter at så er tilfelle – formatet med korte episoder – stort sett maks 30 minutter – faller i smak, er lyttervennlig. – Vi har registrert at godt over 80% av de som lytter til Anskaffelsespodden gjør det via mobil. Det er en indikator på at formen er så tilgjengelig at man kan lytte med utbytte selv om man samtidig er opptatt av noe annet – kjøre bil, jogge etc.
– Hvordan er arbeidet med podcasten organisert?
– Det er to ansvarlige for hvert semester. Hver – en dedikert – har hovedansvaret for sine episoder, men diskuterer med hverandre i forkant hva som skal være tema, og om det skal inviteres en gjest, i tilfelle hvilken. I slutten av hvert semester planlegger vi kommende semester, lager en skisse, planlegger publisering, booker innspillingstid- og tekniker.
– Men, hvordan forberedes den enkelte episode?
– Hvis det er slik at det er to kollegaer som møtes, tar den aktuelle podcast-verten kontakt og sammen finner de en egnet forberedelse – enten så å si å gå rett i studio om det er et tema de er svært godt inne i akkurat da eller de trenger en noe mer grundig forberedelse. Lese seg opp, f.eks. Spørsmål og forløp i innspilling kan også diskuteres og planlegges.
Nina og Olav understreker at forberedelsene er noe annerledes hvis det dreier seg om eksterne gjester: – Gjesten må forberedes på hva slags form og mål vi har med dialogen i podcasten, og det må etableres et slags tillitsforhold mellom podcast-vert og gjest. Kanskje er de uvant med formen, kanskje er de engstelig for ikke å gjøre en god faglig figur etc. For å beholde det konseptet vi etter hvert har innarbeidet, er det viktig å forberede gjesten på beste måte. Noen ganger har vi forberedende sesjoner også. Vi er jo ikke ute etter å sette noen fast.
– Er det noen podcast-episoder som viser større lyttertall en andre?
– Generelt viser statistikken at eldre utgaver gjerne har høyere lyttertall enn de ferskeste, naturlig nok fordi mange tar turen innom over tid. Men da de nye klima- og miljøkravene kom ved sist årsskifte, leverte vi to-tre episoder som alle gjorde det bedre enn de fleste andre, opplyser de to advokatene og podcast-vertene. En episode der tema var arbeidsrett, lønns- og arbeidsvilkår, samlet også ganske mange lyttere.
Men, fremholder de to, vi har ikke som mål å toppe lyttertallene til enhver tid. Vi er glade for at mange lytter, samtidig som vi ønsker å presentere en bredde i fagfeltet, slik at vi kan dele vår – og gjestenes – kompetanse til ulike aktører i anskaffelsesverdenen. En podcast der forsyningssektoren er tema, er for eksempel neppe noe som fenger hele bredden av anskaffelses-interesserte, men er viktig for de det gjelder.
– Vi formidler kompetanse til oppdragsgivere og leverandører, og andre interessenter, på en mest mulig tilgjengelig måte. Har vi en leverandør i studio, kan de komme opp med noe til nytte for oppdragsgivere, og vice versa.
– Har dere lært noe selv av å drive med podcast-produksjon?
– Det er en annen og ny arbeidsform for oss som gir oss faglig utvikling i tillegg til en relasjon til markedet. Med eksterne gjester i studio blir dette en ekstra dimensjon. Vi kan ha dialog om «tunge», vanskelige saker, men med eksterne i studio kan innfallsvinkelen bli annerledes og nyttig læring også for oss. Kommunikasjonsformen er en annen enn å skrive notater, Kofa-klager, stå i retten etc. På den ene siden er det befriende uformelt og dialogbasert, men på den annen likevel formidling av solid fagkompetanse innen anskaffelsesjuss. Vi tror det er en god måte å nå ut til de som trenger juridisk påfyll i sitt praktiske arbeid med anskaffelser.
Nina og Olav skal sammen med kollega senioradvokat Guro Skar Forseth drive Anskaffelsespodden inn i nye måneder. Også andre kollegaer kan trekkes inn som deltakere. Mye godt og interessant er i vente. Erfaring hittil tilsier det.
Bli den første til å kommentere på "Anskaffelsespodden 3 år: Praktisk anskaffelsesjuss i dialogform; nær 42000 avspillinger"