Nytt, dansk innkjøpsverktøy skal sjekke bedre om statlige fellesavtaler brukes

Anbud365: Nytt, dansk innkjøpsverktøy skal sjekke bedre om statlige fellesavtaler brukes Rigsrevisor Birgitte Hansen har sendt en rapport til Folketinget om statlige virksomheters bruk av statlige fellesavtaler.

Skriv ut artikkelen

Danske statlige virksomheter har til disposisjon felles innkjøpsavtaler, slik som i Norge. Men danskene sjekker ikke om de kjøper de varer og tjenester som er på avtalene, bare at de kjøper hos leverandørene på avtalen, ifølge en revisjonsrapport til Folketinget. Men om et snaut år blir det annerledes. Da kommer Statens Digitale Inbkøb – et innkjøpssystem som kan avdekke i hvilken grad departementene kjøper varene som står på kjøpsavtalene.

I Danmark er det statlige revisjonssystemet slik at Statsrevisorerne gjennomgår statens regnskaper, og Rigsrevisionen utfører selve revisjonen. Rigsrevisionen fører m.a.o. kontroll med regjeringen på vegne av Folketinget.

Statlige virksomheter er siden 2000 pålagt å bruke de fellesstatlige innkjøpsavtalene. I juni 2024 leverte Riksrevisjonen en rapport om statens bruk av disse. Rapporten handlet om i hvilken grad fem departementer brukte avtalene ved kjøp av varer og tjenester.

Risiko for å ha kjøpt inn for dyrt

I Rigsrevisionens oversendelse til Folketinget fremgår det at Statsrevisorene har bemerket at Kulturdepartementet ikke har benyttet avtalene i ca. 26 % av innkjøp der departementet er forpliktet til det. Fødevareministeriet (Mat-, landbruks- og fiskeridepartementet) og Erhvervsministeriet (Næringsdepartementet) har ikke benyttet avtalene på ca. 18 % og ca. 19 % av ministerienes innkjøp.

Det er derfor, heter det, en risiko for at de tre departementene har kjøpt inn for dyrt. Statsrevisorene fant at henholdsvis Justisdepartementet og Finansdepartementet i ca. 95 % og ca. 98 % av kjøpene deres har brukt innkjøpsavtalene når de er pålagt det. Statsrevisorene fant dette tilfredsstillende.

Får regler

Alle fem departementene har tatt eller vil ta initiativ for å sikre at reglene for bruk av felles statlige innkjøpsavtaler overholdes, bl.a. ved å øke kunnskapen i departementene om dem statlige anskaffelsesregler og ved å skjerpe kravene til dokumentasjon når reglene fravikes. Justisdepartementet har startet arbeidet med å utarbeide felles retningslinjer for eget departements anskaffelser, noe de ikke tidligere har hatt. Antatt ferdig i første kvartal 2025.

Statsrevisorene la merke til at ingen av de fem departementene undersøker om institusjonene faktisk kjøper varene som omfattes av de statlige fellesavtalene, bare om departementene kjøper fra leverandørene pr. avtalene (leverandøroverholdelse).

Nytt innkjøpssystem

Imidlertid er Økonomistyrelsen er i ferd med å implementere et nytt digitalt innkjøpssystem (Statens Digitale Inbkøb) på tvers av staten. Med det nye systemet vil Finansdepartementet kunne beregne produktsamsvar på tvers av departementene – i hvilken grad departementene kjøper varene som står på kjøpsavtalene. Det fremgår av Statsrevisornes rapport at Finansdepartementet regner med å ha tatt i bruk systemet innen midten av 2025.

Bli den første til å kommentere på "Nytt, dansk innkjøpsverktøy skal sjekke bedre om statlige fellesavtaler brukes"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.