For anskaffelser av veiutbedringer har Innlandet fylkeskommune laget en egen evalueringsmodell som prioriterer klima og miljø ved å premiere kortreiste masser.
Du kan lese mer om framgangsmåten og erfaringene til Innlandet fylkekommune i DFØs nye eksempelbank: Kortere massetransport med Innlandets «klimakriterium» | Anskaffelser.no
Eksempelbanken
I den nye eksempelbanken for bærekraftige og innovative anskaffelser til DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) finner du for øvrig en rekke kortfattede eksempler innhentet fra anskaffelsespraksis omkring i landet. Her er kontaktopplysninger og konkurransegrunnlag for faktiske anskaffelser, styringsdokumenter for anskaffelser, samt for kontraktsoppfølging som på ulike måter fremmer grønn omstilling og bærekraftig utvikling.
Eksempler fra «banken» vil du også finne publisert på Anbud365.
Ikke alle entreprenører har samme tilgang til de samme pukkverkene og deponiene
Innlandet fylkeskommune utbedrer i 2024 sine fylkesveier gjennom fire regionale anskaffelser av utførelsesentrepriser. Det er lite legging av asfaltdekke i oppdragene, derfor handler klimabelastningene hovedsakelig om utslipp fra transport av pukk og andre masser. For å etterstrebe 30 prosent vekting av klima og miljø, har fylkeskommunen i 2024 testet ut et tildelingskriterium som prissetter klimagassutslipp knyttet til massetransporten. Det betyr at både kortreiste masser og el-lastebiler premieres.
I oppdraget for Toten viste dette kriteriet seg å være avgjørende, siden ulike tilbydere baserte seg på pukkverk og deponier med ganske ulike transportavstander. I de tre andre anskaffelsene ga kriteriet bare ubetydelige utslag. Ingen av tilbudene inkluderte el-lastebiler.
Både Innlandet fylkeskommune og leverandørene var fornøyde, og fylkeskommunen har til intensjon å fortsette å bruke verktøyet. Du kan laste ned regnearket for evalueringen fra DFØs eksempelbank.
Bli den første til å kommentere på "Kortere massetransport med Innlandets «klimakriterium»"