Et eget «minsteordregebyr» fra leverandør til bestiller påløper siden 2022 når statlige virksomheter legger inn ordre på forbruksmateriell til under 1000 kr. Det gir atskillig færre små ordre.
Du kan lese mer om framgangsmåten og erfaringene til Statens innkjøpssenter i DFØs eksempelbank: Aktiv kontraktsoppfølging sikrer miljøvennlige vareleveranser i staten | Anskaffelser.no
Eksempelbanken
I eksempelbanken for bærekraftige og innovative anskaffelser til DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) finner du for øvrig en rekke kortfattede eksempler innhentet fra anskaffelsespraksis omkring i landet. Her er kontaktopplysninger og konkurransegrunnlag for faktiske anskaffelser, styringsdokumenter for anskaffelser, samt for kontraktsoppfølging som på ulike måter fremmer grønn omstilling og bærekraftig utvikling.
Eksempler fra «banken» vil du også finne publisert på Anbud365 i tiden fremover.
Hva gjorde Statens innkjøpssenter?
Våren 2022 inngikk Statens innkjøpssenter en fellesavtale om forbruksmateriell med leverandørene Lyreco Norge AS, Maske AS og Norengros AS. Omtrent 190 statlige virksomheter er tilsluttet avtalen. Et sentralt mål i avtalen er å redusere negativ miljøpåvirkning fra produksjon og transport av forbruksmateriell.
Gjennom dialog med leverandørene har Statens innkjøpssenter:
- satt krav til bruk av nullutslippskjøretøy til virksomheter lokalisert i byer
- satt mål om at minimum 50 prosent av produktene som leveres skal være miljømerkede
- innført minsteordregebyr til oppdragsgiver hvis det gjennomføres ordre til under 1000 kr
For å følge opp disse kravene, skulle statistikk over antall kjøretøy og andel minsteordre rapporteres hvert kvartal. Denne statistikken blir gjennomgått i dialogmøter mellom oppdragsgiver og den enkelte leverandør.
I 2024 viser statistikk fra leverandørene økende grad av utslippsfrie kjøretøy og reduksjon i småordre:
Andelen ordre under 1000 kroner er redusert fra 12,7 prosent i 2022 til 9,4 prosent i 2023 og 7,2 prosent i andre kvartal 2024.
Andelen utslippsfrie kjøretøy har økt fra 65 prosent i 2022, til 87 prosent i 2023 og til 92 prosent i andre kvartal 2024.
Bli den første til å kommentere på "Smart gebyr gir mindre kjøring"