– En forutsetning for at innkjøpsfunksjonen skal kunne jobbe mer helhetlig med fokus på verdiskaping er at det er klare strukturer på plass, for eksempel i form av mandater, styring og prosesser, som sikrer effektivitet, fremdrift og tverrfunksjonalitet i arbeidet. Det heter det i en artikkel fra et svensk konsulentforetak. Og de gir en fempunkts- oppskrift på å komme i gang med en slik arbeidsmåte – og en fempunkts liste over hva som er verd å tenke på for å lykkes med «Value Creation».
Tydelig trend
Det heter i artikkelen at vi i de siste årene har sett en tydelig trend innen innkjøp hvor fokuset til innkjøpsorganisasjoner har endret seg. Innkjøp har gått fra å fokusere på transaksjoner og kostnadseffektivitet til i økende grad å vurdere innkjøp som en strategisk funksjon med potensial til å bidra til utvikling og langsiktig verdi.
I tillegg til totalkostnad inkluderer verdiskaping også mer vanskelig å måle faktorer som kvalitet, vekstpotensial, innovasjon og bærekraft, fremgår det av artikkelen, og:
– En forutsetning for at innkjøpsfunksjonen skal kunne jobbe mer helhetlig med fokus på verdiskaping er at det er klare strukturer på plass, for eksempel i form av mandater, styring og prosesser, som sikrer effektivitet, fremdrift og tverrfunksjonalitet i arbeidet.
Metodikk for å komme i gang
EFFSOs metodikk er basert på idégenerering på lokalt nivå gjennom tverrfunksjonell dialog nær organisasjonens kjernevirksomhet i kombinasjon med global koordinering og samarbeid. For å muliggjøre denne tilnærmingen har de laget en fem-trinns prosess på et overordnet nivå som gjør en slik arbeidsmåte mulig:
- Identifisering av tiltak på lokalt nivå
Innkjøpsansvarlige på lokalt nivå samler inn ideer gjennom workshops med virksomheten, kategoriserer, prioriterer og forankrer det hos den lokale ledergruppen.
- Identifisering av tiltak på kategorinivå
Workshops på kategorinivå gjennomføres av kategoriledere for å identifisere og prioritere ikke-lokale tiltak, med deltakelse fra relevante funksjoner.
- Business case og global godkjenning
Dokumentasjon for høyest prioriterte initiativer utvikles og verifiseres med global innkjøpsledelse. Det er også mulighet for flere interessenter å bidra.
- Beslutninger og forretningsforankring
Det etableres en felles plan med prioriterte tiltak, med tydelig påtegning fra relevante nøkkelaktører i virksomheten.
- Implementeringsoppfølging
Innkjøpssjefer og kategoriledere følger kontinuerlig opp både lokale og globale initiativ og sikrer fremgang.
Og likeledes – også i fem punkter – hva er viktig å vurdere for å lykkes med verdiskaping?
- Utvikle initiativ/ideer fra et nedenfra og opp perspektiv
De som er nærmest virksomheten, har best forståelse for hva og hvordan verdier kan skapes.
- Ikke glem kategoriperspektivet, ulike kategorier krever ulike tilnærminger
Hvordan vi jobber med verdiskaping må skilles mellom kategorier. I enkelte kategorier, vanligvis mer operative, handler det om å koordinere og sikre samarbeid i tiltak. I andre kategorier, typisk mer indirekte, handler kategoriperspektivet mer om idégenerering med eksperter på området, for eksempel IT-organisasjonen.
- Struktur for prioritering av tiltak
Vi må legge ressurser der det gir best effekt, noe som er basert på at vi kan prioritere ideer mellom nettsteder og kategorier.
- Struktur for forankring, beslutninger og ressursallokering
For at en satsing skal realiseres, kreves det støtte fra både ledelse og drift når det gjelder beslutninger og ressursallokering.
- Systemstøtte
For å overvåke og demonstrere resultatene, må det være systemstøtte på plass der prosjektets fremdrift og resultater kan sikres. Bruk av verktøy eller systemer for overvåking av besparelser er vanlig.
Bli den første til å kommentere på "Slik kan du jobbe helhetlig med fokus på verdiskaping i innkjøp – se oppskrift"