Gjennom en serie tiltak kontrollerer Statens vegvesen og Nye Veier sine leverandører og deres underleverandører om de følger den aktuelle landsdekkende tariffavtalen for bransjen. De to store statlige byggherrene synes dette er nok til å sikre fri fagforening i leverandørkjedene. Dette opplyste samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i et svar på et skriftlig spørsmål fra Stortinget. Noen signaler om han vil ta til orde for krav om landsdekkende tariffavtaler, kom ikke, selv om det lå en invitt til det i spørsmålet.
Spørsmålet fra stortingsrepresentant Sofie Marhaug lød slik: Hva vil samferdselsministeren gjøre for å sikre at det offentlige hindrer at useriøse aktører får undergrave det organiserte arbeidslivet og norske landsdekkende tariffavtaler på riksveier og andre deler av samferdselssektoren?
Trafikkregulerende arbeid
Det var det at trafikkregulerende arbeid over tid er blitt stykket opp og delt, som bekymret representanten. I stedet for at oppgavene løses «in house», f.eks. av veivesenet selv, har vi fått egne bedrifter som ansetter egne trafikkdirigenter som i sin tur jobber på oppdrag fra entreprenører, Nye Veier eller andre aktører, påpekte hun.
Samtidig viste hun til vedtak både i fagforeninger og i Vestland fylkesting, som indikerte at alle offentlige oppdrag burde ha krav om landsdekkende norsk tariffavtale. Kravet er også tidligere tatt opp i Stortinget i spørsmålsform, men svaret fra regjeringen var, sa Marhaug, bare en generell henvisning til forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv. Problemet med dette er at flere useriøse aktører forsøker å utfordre begrepet om landsdekkende, norsk tariffavtale på dette området mellom LO-forbundet Norsk Arbeidsmandsforbund og NHO med langt dårligere avtaler og såkalte husavtaler.
I pakt med landsdekkende tariff
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård minnet i sitt svar om at Statens vegvesen og Nye Veier stiller krav i alle kontrakter om at lønns- og arbeidsvilkår minimum må avlønnes i tråd med den landsomfattende tariffen som gjelder for den aktuelle bransjen. Kravet sikrer at lønns- og arbeidsvilkårene ikke skal være dårligere enn gjeldende tariffavtale, men det foreligger ikke noen krav om at de ansatte eller foretakene faktisk må være organisert og bundet av avtalene.
– De såkalte «husavtalene» er kjente utfordringer for de fleste offentlige byggherrer og benyttes av enkelte leverandører for å utnytte arbeidsmiljølovens grenser for maksimale arbeidstider (innarbeidingsordninger) og når overtidsbetaling må gis. Statens vegvesen og Nye Veier følger så langt som mulig opp at lokale tariffavtaler hos leverandører ikke er fiktive og at de etterleves i praksis, opplyste statsråden. Statens vegvesen og Nye Veier følger opp at minimumskravene etterleves både gjennom kontroller med egne dedikerte ressurser og gjennom krav til kontraktsparter om selv å følge opp.
Underleverandører
Når en underleverandør skal godkjennes, slik som foretak som driver trafikkregulerende arbeid, kartlegger Statens vegvesen og Nye Veier hvilken landsdekkende tariffavtale som gjelder for arbeidet og sørger for at leverandøren minimum følger denne eller en tariffavtale som gir bedre vilkår. Dersom det oppdages uriktige lønns- og arbeidsvilkår hos en leverandør, følges dette opp med kontraktspart, med krav om retting og potensielt supplert med sanksjoner i henhold til kontrakten, fremholdt samferdselsministeren.
Leverandører av trafikkregulerende tjenester i mange tilfeller er underleverandører som Statens vegvesen og Nye Veier ikke har direkte kontrakter med, men som likevel underlegges de samme krav som kontraktspart gjennom krav om videreføring av vilkår i Statens vegvesens og Nye Veiers kontrakter.
Fri fagorganisering
– Gjennom summen av tiltak mener både Statens vegvesen og Nye Veier at det i deres kontrakter legges til rette for å fremme retten til fri fagorganisering i leverandørkjeder, konkluderte statsråd Nygård.
Bli den første til å kommentere på "Intet signal om krav om landsdekkende tariffavtaler i offentlige anskaffelser"