Bare tre år etter at Statens vegvesen bidro til at verdens første helelektriske ferje, «MF Ampere», ble satt i drift i 2015, har markedet for maritime batterier og -systemer tatt av. Dette viser hvordan innovative anskaffelser, her resultatet av en utviklingskontrakt i regi av Statens vegvesen, kan gi støtet til omstilling i en hel bransje. Vegvesenets prosess ved kjøp av ferjetjenester kan også overføres til andre deler av etatens virksomhet, som anleggsdriften.
Takket være at Vegvesenet og fylkeskommunene har fortsatt å stille miljøkrav i ferjekontrakter, i tråd med ambisiøse, politiske mål, har det blitt fart på teknologien, skriver vegnett.no. Ifølge Teknisk Ukeblad er markedet for maritime batterier i ferd med å eksplodere, og 180 skip har nå batterier om bord.
Nå er det ikke bare lønnsomt for miljøet, men også bedriftsøkonomisk lønnsomt med elferjer siden strøm er billigere enn diesel.
Utnytte potensialet
– Vi må utnytte potensialet Vegvesenet har som stor innkjøper. Både våre innkjøpere og fagfolk må se potensialet for nyvinning gjennom anbud og legge til rette for og stille krav til ny teknologi.
Han forteller at Vegvesenets prosess ved kjøp av ferjetjenester kan overføres til andre deler av etatens virksomhet, som anleggsdriften. – Det er for eksempel ikke noe stort marked for batteridrevne gravemaskiner i dag. Ved å stille krav kan vi bidra til teknologisk utvikling og en mer bærekraftig bransje.
Hydrogendrevne ferjer
Det er ikke bare verdens første elferje som ble utviklet i Norge. Også verdens første ferje på naturgass ble sjøsatt her i år 2000 (MF Glutra). Og i 2021 skal verdens første ferje på hydrogen settes i drift i Ryfylke langs riksvei 13. – Lykkes vi med hydrogendrevne ferjer, vil det ha stor betydning for hurtigbåter og andre fartøy som går over lengre strekninger langs kysten, understreker vegdirektøren.
– Ved først å utvikle piloter og deretter stille krav over tid bidrar vi til gradvis innovasjon og skaper et marked for ny teknologi. Men sjøl om vi stiller krav, så er det leverandørene som står for utviklingen. De har gjort en formidabel innsats og funnet gode løsninger på ferjesida, sier Gustavsen.
Bransjen omstiller seg
I 2030 antas det at to tredeler av energien til ferjene kommer fra strøm fra strømnett. Den øvrige energien kommer fra, biodiesel, naturgass – eller på hydrogen. Bransjen omstiller seg til å satse på batteridrevne ferjer. Krav i kontrakter som er inngått og vedtatt lyst ut per i dag gjør at man allerede i 2022 vil ha redusert klimagassutslippene fra ferjene med en fjerdedel fra 2016-nivå. Dette tilsvarer utslippene til 75 000 biler.
I tillegg til krav til miljø i kontraktene benyttes miljø som et tildelingskriterium, med en vekting opp til 30%. Dette gir kostnadseffektive og miljøvennlig løsninger, og gradvis forbedring av teknologien. Ferjeselskapene som ikke leverer ferjetjenester i tråd med miljøkrav blir sanksjonert.
Bli den første til å kommentere på "Innovativ anskaffelse førte til at en hel bransje omstilte seg"