• Leverandører
  • SOS Inspection AS
    Imatis AS
    Isobar Norge AS
    Oslo Sportslager AS
    First Rent A Car Norway AS (Hertz)
    Søve AS

Dansk konkurranseutsetting nesten på stedet hvil tross påtrykk

Anbud365: Dansk konkurranseutsetting nesten på stedet hvil på tross av påtrykkDet pågår et arbeid i Danmark med å belyse statens potensial for ytterligere konkurranseutsetting, fremgår det av en fersk rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. På bildet styrelsens direktør, Jakob Hald.

Skriv ut artikkelen

Omfanget av konkurranseutsetting i Danmark står så å si på stedet hvil, tross regjeringens og næringslivet stadige påtrykk for å få flere offentlige oppgaver i anbud. Dette viser en fersk rapport, som tar for seg utviklingen mellom 2016 og 2017. Målt i verdi ble det konkurranseutsatt mindre i 2016 enn i 2017 – hhv 25,8% og 25,5%.  I stat og regioner peker pilene nedover, mens kommunene på sin side skilter med en liten vekst i omfanget av konkurranseutsettingen i perioden. Det offentlige markedet i Danmark var i 2017 på drøyt 100 mrd.

Konkurence- og Forbrugerstyrelsens rapport «Status for offentlig konkurrence – December 2018» forteller at den samlede konkurranseutsettingen i Danmark gikk marginalt ned fra 2016 til 2017. Den samlede verdien av de oppgavene som det er mulig for det offentlige å konkurranseutsette var i 2017 knapt 410 mrd eller ca. 20% av BNP. Det ble skapt konkurranse om oppgaver for knapt 105 mrd., dvs 25,5%, i 2017. Året før var konkurranseutsettingsgraden 25,8%.

Bak tallene skjuler det seg en begrenset stigning i kommunenes konkurranseutsetting, en mindre tilbakegang for staten og et relativt stort fall for regionene, konstaterer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som poengterer at konkurranseutsetting av offentlige oppgaver ikke nødvendigvis betyr at oppgaven skal ivaretas av en privat aktør. Det betyr ene og alene at oppgaven settes ut i anbud og at det testes om oppgaveløsningen er effektiv og gir den beste kvalitet til prisen. I Danmark har kommuner og regioner selv mulighet for å vinne anbudskonkurransen gjennom såkalte kontrollbud, som skal gjennomføres etter gjennomsiktlige og konkurransenøytrale prinsipper.

Kommunenes konkurranseutsetting

Kommunene konkurranseutsatte i 2017 oppgaver til en verdi av 63,5 mrd, tilsvarende en konkurranseutsettingsgrad på drøyt 27%. Kommunen som konkurranseutsetter mest, ligger her på 51% – for den kommunen som konkurranseutsetter minst er graden 17,5%. Avstanden mellom «mest» og «minst» er økt fra 2016 til 2017, fremgår det av statusrapporten fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

De største potensialer for økt konkurranseutsetting er innenfor sosial- og arbeidsmarkedsområdet, heter det, men det er også et potensial innenfor de tekniske oppgavene. Hvis alle kommunene som i dag ligger lavere i konkurranseutsettingsgrad enn gjennomsnittet for kommunene hevet seg til dette gjennomsnittet, ville det ha skapt konkurranse for ytterligere 3,9 mrd.

Nedgang for stat og regioner

Konkurranseutsettingen i staten er gått ned fra 2016 til 2017, til 28,8%, som tilsvarer oppgaver til en verdi av 22,5 mrd. ut i konkurranse. Forklaringen er at statens driftsutgifter er steget mer enn verdien av de konkurranseutsatte oppgavene. Det satte måltallet for konkurranseutsettingen i staten i Danmark er 35% i 2015, tilsvarende en stigning på 6,2 prosentpoeng eller drøyt 4,8 mrd.

Når det gjelder regionene, er konkurranseutsettingsgraden i 2017 19,1% – varierende mellom 16,9 til 22,9%. Spredningen mellom «mest» og «minst» er her falt en smule. Totalt ble oppgaver for en verdi av 18,6 mrd konkurranseutsatt. Konkurranseutsettingsgraden for regionene lå 1,1 prosentpoeng høyere i 2016. Hvis alle regioner konkurranseutsatte som den regionen som konkurranseutsatte flest oppgaver, ville det være skapt konkurranse for oppgaver til en verdi av ytterligere 3,7 mrd., bemerker Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Be the first to comment

on "Dansk konkurranseutsetting nesten på stedet hvil tross påtrykk"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*