Offentlige innkjøpere og servicenæringen i Danmark er gått sammen om å fremme tiltak som har til hensikt å gjøre en anskaffelsesprosess bedre. Sju nøkkelgrep lanseres i dere idékatalog. Dialog med markedet står sentralt.
DI Service er et bransjefellesskap i DI (Dansk Industri, søsterorganisasjon til NHO) som samler den operative servicebransjen. IKA er en forening med offentlige innkjøpere som medlemmer. I idékatalogen «Den gode udbudsproces – gør samarbejdet bedre» har de to samlet en rekke forslag med sikte på å forbedre prosessen i forbindelse med kjøp på tjenesteområdet.
De sju nøkkelgrepene er:
- Få et bedre kjennskap til markedet gjennom dialog før konkurransen settes i gang
- Vurdér fordelene ved å bruke en fleksibel anskaffelsesform
- Still de relevante krav til leverandørenes egnethet
- Prekvalifisér et passende antall tilbydere
- Balanser vektingen mellom kvalitet og pris
- Øk bruk av krav til tjenesteløsningenes funksjon
- Utnytt dine kollegaers erfaringer og ekspertise
Flere forslag …
Og under hvert av disse punktene er det flere forslag å finne, eksempelvis når det gjelder kjennskap til markedet:
- Tilrettelegg markedsdialogen slik at dialogen står i forhold til kontraktens verdi
- Invitér markedet inn til dialog tidlig i prosessen
- Gi markedet mulighet til å komme med input til de vesentlige delene av anskaffelsen
- Gjør det klart og konkret hvilke deler av anskaffelsen som det ønskes synspunkter på
Samarbeid om en bedre prosess
I idékatalogen legges det vekt på at det er viktig at partene løpende arbeider for å gjøre prosessen bedre når en oppgave legges ut på anbud. Samarbeidet mellom det offentlige og virksomhetene i tjenestebransjen skal skape mest mulig verdi i den offentlige tjenesteytingen til bete for innbyggere og sluttbrukere. Målet er, heter det, et tettere og løpende samarbeid i stedt for et mer tradisjonelt kunde-/leverandørforhold.
Der er ikke én bestemt tilgang som sikrer innovasjon, men det er flere valg i forbindelse med anskaffelsesprosessen som – alt annet likt – øker sannsynligheten for bedre løsninger.
Bli den første til å kommentere på "Sju nøkkelgrep for bedre anskaffelsesprosess ved tjenestekjøp"