Sju nøkkelgrep for bedre anskaffelsesprosess ved tjenestekjøp

Anbud365: Sju nøkkelgrep for bedre anskaffelsesprosess ved tjenestekjøpAdam Hey fra Frederiksberg Kommune (t.h) og formann for DI Service Udbudspanel, Morten Schou Andersen, De Forenede Dampvaskerier A/S, slår et slag for anbefalingene i idékatalogen fra DI Service og den danske foreningen for offentlige innkjøpere (IKA).

Skriv ut artikkelen

Offentlige innkjøpere og servicenæringen i Danmark er gått sammen om å fremme tiltak som har til hensikt å gjøre en anskaffelsesprosess bedre. Sju nøkkelgrep lanseres i dere idékatalog. Dialog med markedet står sentralt.

DI Service er et bransjefellesskap i DI (Dansk Industri, søsterorganisasjon til NHO) som samler den operative servicebransjen. IKA er en forening med offentlige innkjøpere som medlemmer. I idékatalogen «Den gode udbudsproces – gør samarbejdet bedre» har de to samlet en rekke forslag med sikte på å forbedre prosessen i forbindelse med kjøp på tjenesteområdet.

De sju nøkkelgrepene er:

  1. Få et bedre kjennskap til markedet gjennom dialog før konkurransen settes i gang
  2. Vurdér fordelene ved å bruke en fleksibel anskaffelsesform
  3. Still de relevante krav til leverandørenes egnethet
  4. Prekvalifisér et passende antall tilbydere
  5. Balanser vektingen mellom kvalitet og pris
  6. Øk bruk av krav til tjenesteløsningenes funksjon
  7. Utnytt dine kollegaers erfaringer og ekspertise

Flere forslag …

Og under hvert av disse punktene er det flere forslag å finne, eksempelvis når det gjelder kjennskap til markedet:

  1. Tilrettelegg markedsdialogen slik at dialogen står i forhold til kontraktens verdi
  2. Invitér markedet inn til dialog tidlig i prosessen
  3. Gi markedet mulighet til å komme med input til de vesentlige delene av anskaffelsen
  4. Gjør det klart og konkret hvilke deler av anskaffelsen som det ønskes synspunkter på

Samarbeid om en bedre prosess

I idékatalogen legges det vekt på at det er viktig at partene løpende arbeider for å gjøre prosessen bedre når en oppgave legges ut på anbud. Samarbeidet mellom det offentlige og virksomhetene i tjenestebransjen skal skape mest mulig verdi i den offentlige tjenesteytingen til bete for innbyggere og sluttbrukere. Målet er, heter det, et tettere og løpende samarbeid i stedt for et mer tradisjonelt kunde-/leverandørforhold.
Der er ikke én bestemt tilgang som sikrer innovasjon, men det er flere valg i forbindelse med anskaffelsesprosessen som – alt annet likt – øker sannsynligheten for bedre løsninger.

Bli den første til å kommentere på "Sju nøkkelgrep for bedre anskaffelsesprosess ved tjenestekjøp"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.