Åtte av ti leverandører har minst en gang avstått fra å levere tilbud i en offentlig anskaffelse i Sverige, viser en undersøkelse. Blant begrunnelsene er at anskaffelsen i altfor stor grad har fokus på pris. Samtidig svarer to av tre leverandører at en større vekt på kvalitet er det som skal til for at de oftere vil levere tilbud i en offentlig anskaffelse. Bare 15% synes for øvrig at oppdragsgiverne er gode på avtaleoppfølging.
Det er Visma Commerce som står bak undersøkelsen, der 390 leverandører har levert svar. Det er en svarfrekvens på 87%.
Det fremgår av resultatene at drøyt 83% av leverandørene en eller annen gang har avstått fra å levere tilbud i en offentlig anskaffelse. De fremste begrunnelsene er at kravspesifikasjonene er irrelevante eller umulig å oppnå, at anskaffelsen i altfor stor grad har fokus på pris og at leverandøren anser muligheten for å vinne er for liten.
Ikke korrekt utført evaluering?
Men også at kravene var for høye, kravspesifikasjonene var for vanskelige eller administrasjonen av anskaffelsen for omfattende eller for kort anbudstid hører med blant begrunnelsene. Mellom 20 og 27% gav slike svar. Nær 20% hadde ellers mistanke om at evalueringen ikke ville bli utført korrekt. Om lag 10% hadde dårlige erfaringer med den konkrete oppdragsgiveren eller mente at oppdragsgiveren hadde et dårlig rykte på seg.
På spørsmål om det finnes utfordringer knyttet til å levere tilbud i offentlige anskaffelser, svarte 93% ja. Hovedsakelig, ifølge de oppgitte begrunnelsene, kom det av at oppdragsgiveren hadde for stort søkelys på pris, for lite på kvalitet, at kravene var vanskelige eller konkurransegrunnlagene utydelige. Ganske mange – mellom 37 og 39%, svarte dessuten at kravene var feil, at det ble for mye krav om referanser og dokumentasjon – eller at anskaffelsen var rettet mot en spesiell leverandør.
Større fokus på kvalitet
To av tre leverandører svarer større søkelys på kvalitet når de blir spurt om hva som skal til for at de oftere vil levere tilbud i en offentlig anskaffelse. Tydelige kravspesifikasjoner og større åpenhet omkring evalueringen av tilbudene er andre grunner.
Bare ca. 2% av leverandørene gir oppdragsgivere «svært bra» når det spørres om hvor bra oppdragsgiverne er på dialog før en anskaffelse. 44% svarer hverken god eller dårlig, mens om lag 37% gir karakteren dårlig eller svært dårlig.
Avtaleoppfølging
Og avtaleoppfølgingen? Hver tredje svarer dårlig eller svært dårlig, fire av ti hverken god eller dårlig og 0,28% svært bra. Bare 15% synes oppdragsgiverne er gode på avtaleoppfølging, ifølge Vismas Anbudsbarometer 2019.
Et sunt anskaffelsesklima oppnås når mange anskaffelser publiseres, når det er mange tilbydere pr. anskaffelse og når det er få klager på anskaffelser. På den bakgrunn svarer 22% av leverandørene at det er et sunt anskaffelsesklima i Sverige, mens litt over 36% mener klimaet er dårlig eller svært dårlig.
Bli den første til å kommentere på "Svensk undersøkelse: Mer vekt på kvalitet, da kommer flere tilbud"