• Leverandører
  • Tekstilservice AS
    Elite Vinduspuss AS
    Oslo Sportslager AS
    Imatis AS
    SOS Inspection AS
    First Rent A Car Norway AS (Hertz)

Innkjøpssamarbeid bra, men krever kompetanse og bevissthet, fallgruver lurer

Anbud365: Innkjøpssamarbeid krever kompetanse og bevissthet, fallgruver lurerDet er viktig at innkjøperne allerede i planleggingen av anskaffelsene foretar gode markedsanalyser, vurderer potensielle konkurransemessige effekter og legger opp avtalene på en måte som sikrer fortsatt god konkurranse i det aktuelle markedet. Det understrekes i stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser, lagt fram av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Skriv ut artikkelen

Ulike former for samarbeid mellom offentlige virksomheter om innkjøp kan ha klare fordeler, men det krever høy grad av kompetanse og bevissthet for ikke å gjøre noe som på sikt kan svekke konkurransen. I ytterste konsekvens kan dette føre til monopolisering av enkeltmarkeder. På lengre sikt kan det føre til høyere priser, dårligere utvalg og svekkede innkjøpsmuligheter for oppdragsgiverne, skriver Nærings- og fiskeridepartementet 8NFD) i stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser.

Samordning av og samarbeid om er et sentralt tema i Meld. St. 22 (2018–2019) «Smartere innkjøp – effektive og profesjonelle offentlige anskaffelser».

Det finnes mange typer innkjøpssamarbeid. En kartlegging av innkjøpssamarbeid i kommuner, fylkeskommuner og statlige virksomheter utført av KPMG, avdekket totalt 22 statlige innkjøpssamarbeid og 74 fylkeskommunale og kommunale innkjøpssamarbeid. Kartleggingen viser at det er stor variasjon på størrelsen av innkjøpssamarbeidene og hvordan de er organisert, men en stor majoritet av alle oppdragsgiverne er del av ett eller flere innkjøpssamarbeid.

Kan ha positive gevinster …

Innkjøpssamarbeid kan ha en rekke positive gevinster, fremholder departementet. Ved å samordne sine innkjøp kan oppdragsgiverne blant annet oppnå mer effektiv organisering og oppgavefordeling, skaffe seg høyere kapasitet og kompetanse, og få styrket sin innkjøpsmakt. Dette kan gi reduserte transaksjonskostnader, bedre priser, kvalitet og betingelser på varer og tjenester, og bedre muligheter til å fremme innovasjon, miljøhensyn og andre samfunnshensyn. Det bør derfor legges til rette for mer og bedre samordning av offentlige innkjøp.

NFD peker dessuten på at samordning kan gi større grad av standardisering, ved at flere virksomheter bruker de samme konkurransegrunnlagsmalene, stiller de samme kontraktskravene, bruker de samme anskaffelsesprosessene osv.

… men også uheldige virkninger

Men, understreker Nærings- og fiskeridepartementet, innkjøpssamordning kan ha uheldige virkninger som favorisering av store leverandører og redusert konkurranse i enkeltmarkeder. Ved innkjøpssamordning er det derfor nødvendig å være oppmerksom på dette, og legge til rette for deltakelse fra små og mellomstore bedrifter, lokale bedrifter og gründervirksomheter. Inngåelse av store rammeavtaler krever høy bevissthet om hvordan avtalene kan påvirke leverandørmarkedet. Dette gjelder særlig ved inngåelse av landsdekkende eller regionale rammeavtaler.

Dersom kontraktene er så store at bare et fåtall aktører har mulighet til å delta i konkurransen, kan samordning imidlertid bidra til å svekke konkurransen, fremheves det i stortingsmeldingen. I ytterste konsekvens kan dette føre til monopolisering av enkeltmarkeder. På lengre sikt kan det føre til høyere priser, dårligere utvalg og svekkede innkjøpsmuligheter for oppdragsgiverne.

Økt kunnskap og bevissthet

Det er viktig med økt kunnskap og bevissthet hos oppdragsgiverne om de konkurransemessige utfordringene og hvordan de kan håndteres. Regjeringen vil derfor invitere næringslivet og offentlige oppdragsgivere til å gå sammen om å utarbeide «felles kjøreregler» for hvordan offentlige anskaffelser best kan gjennomføres.

Innkjøpssamarbeid fører ikke nødvendigvis til redusert konkurranse, med mindre deltakelse fra små og mellomstore bedrifter. For eksempel viser tall fra Statens Inköpscentral i Sverige en høy andel små og mellomstore bedrifter på deres rammeavtaler. I 2018 hadde 65% (500 stykker) av leverandørene inntil 49 ansatte og 87% (669 stykker) av leverandørene inntil 199 ansatte.35 Tall fra Statens og Kommunernes Indkøbsservice A/S (SKI) i Danmark viser den samme tendensen. I 2017 var 72% av deres 250 leverandører meget små, små eller mellomstore bedrifter, mens store og utenlandske leverandører utgjorde 28%.

Aktuelle tiltak

Som eksempelet fra Sverige viser, skriver NFD i meldingen, vil de konkurransemessige utfordringene ved samordning i stor grad avhenge av hvordan oppdragsgiverne legger opp anskaffelsene. Det er derfor viktig at innkjøperne allerede i planleggingen av anskaffelsene foretar gode markedsanalyser, vurderer potensielle konkurransemessige effekter og legger opp avtalene på en måte som sikrer fortsatt god konkurranse i det aktuelle markedet. Aktuelle tiltak for å legge til rette for deltakelse fra små og mellomstore bedrifter kan for eksempel omfatte oppdeling av anskaffelser geografisk eller i mer spesifiserte kategorier, eller å unngå strengere krav enn nødvendig.

Be the first to comment

on "Innkjøpssamarbeid bra, men krever kompetanse og bevissthet, fallgruver lurer"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*