NAV-anskaffelse viser at markedsdialog kan gi etikk- og klimagevinster

Anbud365: NAV-anskaffelse viser at markedsdialog kan gi etikk- og klimagevinsterPostNord ble vinner av NAVs konkurranse – etter kamp til målstreken av Schenker.

Skriv ut artikkelen

(En Anbud365-kommentar) PostNord og Schenker er representanter for en bransje der omdømmet kunne vært enda bedre. Blant årsakene er at de kjører store vogntog og bruker underleverandører. Bransjen stemples om utslippsverstinger. Så kom NAV med en konkurranse med så mange og strenge krav at man skulle tro logistikk- og transportbransjen ville sitte musestille. Nei, gigantene kom på banen, ville ha kontrakten. Det kan f.eks. gi en betydelig reduksjon i klimautslipp over de kommende årene. Forklaring: NAVs bruk av tett markedsdialog ved utvikling av konkurransegrunnlag.

NAV er en stor, ambisiøs og fremoverlent offentlig innkjøper. Hva denne virksomheten foretar seg på innkjøpsmarkedet, har effekt.  Her vil trolig lobbyorganisasjonen MedtekNorge – bransjeorganisasjonen for helse- og velferdsteknologi – rynke en smule på brynene og ha behov for å kommentere. Organisasjonen representerer bedrifter som leverer medisinsk-teknisk utstyr tilpasset NAVs usedvanlig mangslungne krav. Hjelpemidler er jo ikke hyllevarer – det dreier seg om mennesker som skal få hjelp tilpasset sine spesifikke behov. Det er et spennende og utfordrende marked. Her har imidlertid NAV satset på dialog. Med fremgang, slik vi oppfatter situasjonen.

Nylig, som omtalt på Anbud365 denne uken, landet NAV en transportavtale, egentlig en logistikkavtale. Målet med anskaffelsen var å inngå landsdekkende, fireårig rammeavtale for transport av hjelpemidler. Det var hovedsakelig to behov: Transport av hjelpemidler mellom de 18 NAV hjelpemiddelsentralene, ved gjenbruk av hjelpemidler, og av hjelpemidler uten sentral rammeavtale, fra leverandører til alle de 18 hjelpemiddelsentralene.

Mange og strenge krav

Man henvendte seg altså til en bransje som ikke udelt har et positivt omdømme, nemlig transport- og logistikkbransjen. De er bl.a. utslippsverstinger sammen med bygg og anlegg. Logistikkdelen av bransjen, de såkalte samlasterne, bruker underleverandører i transporten og rammes fra tid til annen av uheldige innslag fra den kanten.

I den ferske NAV-avtalen var det ikke småtterier av krav til den som skulle velges som leverandør:

  • I tildelingskriteriene i konkurransen var pris vektet 40%, kvalitet 30% og miljø 30%. Det var ønskelig at logistikkløsningen skulle ha lav klima- og miljøbelastning. Leverandøren skulle bl.a. levere en løsningsbeskrivelse med plan og tiltak for å optimalisere logistikkløsningen i løpet av kontraktsperioden. Totalutslipp av CO2 basert på historiske trafikktall skulle beregnes og danne et utgangspunkt for klimaforbedringer i løpet av konktraktperioden. 2018 var referanseåret.
  • NAVs leverandører og avtalepartnere skal respektere grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø, het det i konkurransegrunnlaget, og varer som leveres til NAV, skulle være fremstilt under forhold som er forenlige med kravene i sentrale FN-konvensjoner, ILO-konvensjoner og nasjonal arbeidslovgivning på produksjonsstedet.
  • Hverken NAVs faste eller innleide personell skulle fristes med noen form for gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til, eller ment å påvirke NAVs personell i sine tjenestelige handlinger. Leverandøren er i alle tilfelle forpliktet til å forholde seg til NAVs etiske retningslinjer, og brudd på bestemmelsen kan kvalifisere til umiddelbar oppsigelse av avtalen.
  • Ansatte hos leverandøren og eventuelle underleverandører som direkte medvirker til å oppfylle avtalen skal ha lønns- og arbeidsvilkår i samsvar med forskriften. NAV forbeholder seg retten til å gjennomføre nødvendige sanksjoner dersom leverandøren eller eventuelle underleverandører ikke etterlever kravene til lønns- og arbeidsvilkår.

Lot seg ikke skremme

Man skulle kanskje tro at dette ville ikke logistikk- og transportbransjen brenne sine fingre på. Forventningene kunne tenkes å bli for store i forhold til hva de kunne leve opp til. Men nei, de meldte seg på med PostNord og Schenker i spissen. Fra NAV erklærer man seg svært godt fornøyd med utfallet av konkurransen. Nivået på tilbudene fra de kvalifiserte leverandørene var overveiende høyt. Her skal vi huske på at datagrunnlaget for gjennomføringen av kontrakten er sjeldent godt, noe som også har ført til at Difi er interessert. Her er det grunnlag for gode målinger mht til utviklingen i utslipp. Gigantene i logistikk- og transportbransjen lot seg ikke skremme.

At dette er positive signaler fra en tidvis uglesett bransje, er det neppe noen uenighet om. Så, hva har skjedd? Nøkkelen er, slik kontorsjef Jarle Nigardsøy Amundsen i NAV minner om i Anbud365-artikkelen, NAVs praksis med å ha god dialog med leverandørmarkedet når man utvikler konkurransegrunnlag, så også i denne anskaffelsen. Blant annet sender man utkast til konkurransegrunnlag gjerne på høring hos de aktuelle aktørene, og man varsler at en konkurranse kommer ved bruk av veiledende kunngjøring. Dialogkonferanse er også i bruk.

Bli den første til å kommentere på "NAV-anskaffelse viser at markedsdialog kan gi etikk- og klimagevinster"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.