Kontroll og oppfølging av anskaffelsene, økt innsats for å lære seg å kjenne markedet og behovet for stadig styrket kompetanse. Dette er tre kjerneoppgaver som DFØ (Direktoratet for forvalting og økonomistyring) i tiden fremover skal vie sin hovedinnsats. Divisjonsdirektør Dag Strømsnes, som leder anskaffelsesdivisjonen i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring), gjorde dette klart på Anskaffelseskonferansen til DFØ i dag. Mye av årsaken til satsingen er regjeringens indirekte marsjordre, som følge av de tiltak som står øverst på regjeringens agenda nå. Og på konferanse listet NHO opp fire anskaffelseskrav myntet på det lovutvalget regjeringen har satt i gang.
På Anskaffelseskonferanse i dag tok divisjonsdirektør Dag Strømsnes, som leder anskaffelsesdivisjonen i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring), for seg resultatene fra årets store, omfattende anskaffelsesundersøkelse. Formålet var å se hva slags utfordringer DFØ måtte ta tak i som følge av resultatene undersøkelsen brakte frem i lyset.
Kompetanse er sentralt – helt på topp i DFØs satsinger, konstaterte han, og pekte på at selv om mange i undersøkelsen etterlyste mer kompetanse, var kompetansenivået innenfor offentlige anskaffelser i jevn bedring. Men dermed ser man at behovet for ytterligere kompetanse er til stede. Han skulle sett at flere der ut jobbet med å skaffe seg kjennskap til markedet, den merkantile delen av det å kjøpe inn. Selv om kontraktsoppfølgingen ikke scorer høyest i undersøkelsen, er oppmerksomheten på den delen av prosessen på vei opp.
Forbedret veiledning
Strømsnes fortalte at DFØ snart lanserer en forbedret veiledning om anskaffelsesstrategi, som jo er et styringsdokument. Her pekte han også på behovet for at organisasjonen setter seg mål i strategien, som skal følges opp og rapporteres tilbake til toppledelsen. De strategiske mulighetene som finnes i offentlige anskaffelser, må presenteres på en måte slik at toppledelsen innser at her er det verd å satse for å nå – ikke minst – viktige samfunnsmessige mål. Dette er et tema DFØ også skal interessere seg for, likeledes vil Strømsnes gripe tak i bruken av kategoristyring, som foreløpig ikke har grepet om seg i den grad man kunne håpe.
Regjeringens arbeid med Norgesmodellen setter kursen for hovedtyngden av DFØs arbeid med oppfølging og kontroll. Det gjelder lønns- g arbeidsvilkår, menneskerettigheter etc. Og snart kommer regjeringens konklusjoner om skal/kan/bør skal benyttes i de ulike miljøkravene /-kriteriene, og da blir det DFØs oppgave å meisle ut veiledningsmateriell som er enkelt og pedagogisk. Forenkling av veiledninger og regelverk står også høyt på regjeringens agenda.
Dele opp – og arbeidssituasjon
Veiledningen som gir hjelp i spørsmålet om å dele oppå kontrakter, evt begrunne når man ikke gjør det, skal justeres. DFØ har notert seg at de store kjøpende virksomhetene følger opp på dette området, mens de mindre i sjeldnere grad deler opp eller begrunner hvorfor ikke.
Strømsnes gav også uttrykk for offentlige innkjøperes arbeidssituasjon, preget av backlog, få ressurser og dårlig tid som situasjonen ofte er. Av den grunn er det nødvendig at DFØ lager sitt veiledningsmateriell så enkelt og pedagogisk tilgjengelig som råd er.
Ikke godt nok
Ikke godt nok, var kommentaren fra Strømsnes til at bare åtte prosent av de som svarte i anskaffelsesundersøkelsen, meldte at de jobbet systematisk med innovative anskaffelser.
DFØ har også fått en bestilling fra regjeringen om å se nærmere på kjøp av konsulenttjenester. Blant spørsmålene er om man har en god plan for slike kjøp, om hva slags plass i organisasjonen man tiltenker konsulentene og hvordan man overfører konsulent—kunnskapen til fast ansatte i organisasjonen.
Fire NHO-krav
NHO er i gang med å utvikle et policy-dokument, der fire krav som gjelder offentlige anskaffelser, skal serveres det lovutvalget som regjeringen har nedsatt. Adm. dir. Ole Erik Almlid fremla disse fire kravene på Anskaffelseskonferansen i dag. Det ene dreier seg om at det offentlige må stille krav og kriterier som er strengere og tydeligere, slik at bedriftene får prestere bedre og noe å strekke seg etter. Det gir bærekraft og innovasjon.
Et annet NHO-poeng var å sikre små og mellomstore bedrifter tilgang til det offentlige anskaffelsesmarkedet. Fokus her vil være på kunngjøringsplikt og tilpassede terskelverdier, sa Almlid. Han pekte også på mulighetene offentlige anskaffelser har i arbeidet med å bygge beredskap i tilfelle håndtering av eventuelle kommende kriser. Endelig var det kravet om å bidra til å feie unna de useriøse på det markedet. Det handler om like konkurransevilkår og om arbeidsplasser, understreket han og heiet på regjeringens arbeid med Norgesmodellen.
«Finn løsninger» og Kofa
Vi lever av kvalitet og seriøsitet, fremhevet Almlid, ikke bare pris i anskaffelsene. På den måten minnet han om det nye «nettsarkivet» med en rekke innovative anskaffelser, «Finn løsninger», som Leverandørutviklingsprogrammet har utviklet.
Også Kofa var representert på Anskaffelseskonferansen denne gangen, og seksjonssjef Line Rakner og seniorrådgiver Tora Holm kunne bl.a. presentere noen utfordringer og fallgruver for både oppdragsgiver og leverandører. Ikke nok tid til å gjennomføre konkurransen, var et poeng de to trakk frem, stiller lite gjennomtenkte/unødvendige krav et annet. Det brukes tildelingskrav som ikke har tilknytning til leveransen, man gjør ikke d som man skriver i konkurransegrunnlaget og, poengterte de to, når man ikke dokumentere anskaffelsesprosessen er det et bidrag til å forlenge prosessen.
Bli den første til å kommentere på "Anskaffelseskonferansen: DFØs topprioriterte oppgaver – og fire NHO-krav
"