Elektronisk faktura – når kan du holde tilbake betaling og når ikke?

Anbud 365: Elektronisk faktura – når kan du holde tilbake betaling og når ikkeEn kunde hos Direktoratet for økonomistyring (DFØ) spurte om forskriften om elektronisk faktura i offentlige anskaffelser innebærer at faktura som sendes på papir, kan avvises. På bildet direktør i DFØ, Hilde Singsaas (foto: Espen Sturlasson).

Skriv ut artikkelen

Du kan holde tilbake betaling om leverandøren leverer faktura på f.eks. papir hvis du har skrevet inn i kontrakten at det kreves elektronisk faktura. Hvis oppdragsgiveren derimot ikke har krevet elektronisk faktura i kontrakten – som det er plikt til, kan ikke betaling holdes tilbake. Å nekte betaling er ikke aktuelt i det hele tatt. Dette skriver Kommunal- og moderniseringsdepartementet i en tolkning av forskrift om elektronisk faktura i offentlige anskaffelser.

Direktoratet for økonomistyring (DFØ) hadde mottatt et spørsmål fra en kunde om tolkning av forskrift om elektronisk faktura i offentlige anskaffelser, heter det. Kunden spurte om forskriften innebærer at faktura som sendes på papir, kan avvises? Og: Er det noe forskjell om oppdragsgiveren i avtalen har krevd at fakturaen skal sendes på EHF?

– Slik vi forstår spørsmålet, fremholder DFØ, går det på om forskriften i seg selv gir en statlig virksomhet (oppdragsgiver) grunnlag for å holde tilbake betaling inntil faktura i elektronisk standardformat blir levert av leverandøren (eller om grunnlag for å holde tilbake betaling er avhengig av at oppdragsgiveren har stilt krav om bruk av elektronisk faktura i sine kontrakter, jf. forskriften § 5).

Krav til oppdragsgiver

Kommunal- og moderniseringsdepartementet peker på at forskriften er hjemlet i lov om offentlige anskaffelser, og er derfor gjenstand for samme målgruppe og pliktsubjekter som hjemmelslov. Forskriften §5 oppstiller krav til oppdragsgiver – det er altså oppdragsgiveren som er pliktsubjekt i forskriften, heter det.

– Oppdragsgiver plikter å innta krav i sine kontrakter med leverandøren(e) om at elektronisk faktura (i godkjent standardformat) skal leveres. Dersom oppdragsgiver har stilt et slikt krav i kontrakten, og oppdragsgiver likevel mottar faktura i annet format, typisk papir, kan betaling utsettes inntil elektronisk faktura leveres. Oppdragsgiver skal uten opphold informere leverandøren om dette, fremgår det av svaret fra departementet, som fortsetter:

Forutsetning for å holde tilbake betaling

– Forutsetningen for å holde tilbake betaling vil altså være at kontrakten inneholder krav om elektronisk faktura. Forskriften alene etablerer ikke tilstrekkelig hjemmel for å utsette betaling, men hjemler utsettelse under forutsetning om at oppdragsgiver har oppfylt plikten til å innta kravet i kontrakten. Dersom kravet ikke er inntatt i kontrakten og faktura leveres i annet format vil ikke oppdragsgiver kunne holde tilbake betaling.

Forskriften gir altså ikke hjemmel for å avvise fakturaen når det gjelder betalingsforpliktelse som sådan, men hjemler rett til å holde tilbake betaling inntil faktura i rett format, som avtalt, er mottatt.

DFØ mente spørsmålet fra kunden kunne være interessant for flere statlige virksomheter, og vil bruke tilbakemeldingen fra departementet som grunnlag for informasjon og spørsmål fra statlige virksomheter (som er innenfor virkeområdet for forskriften).

Bli den første til å kommentere på "Elektronisk faktura – når kan du holde tilbake betaling og når ikke?"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.