Leverandør: De blir kreative og leter etter muligheter til å komme seg unna 30%-vektingen

Anbud365: Leverandør De blir kreative og leter etter muligheter til å komme seg unna 30%-vektingenAnbud365: Leverandør De blir kreative og leter etter muligheter til å komme seg unna 30%-vektingen

Skriv ut artikkelen

Offentlige byggherrer/innkjøpere blir kreative og leter etter muligheter for å komme seg «unna» regelen om 30% vekting av miljø og klima. De prøver ofte å komme seg unna denne regelen ved anskaffelser og opplever at de blir kreative på hvordan man skal komme seg unna istedenfor å bruke energien på å lage gode anskaffelser der miljøkravene blir vektet og målt i konkurranse. Slik klager en rørlegger-bedrift i Rogaland sin nød i en epost til klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Det er Midtbøe i Stavanger som har sendt eposten, som statsråden har videresendt til Nærings- og fiskeridepartementet. Det var på et NHO-møte tidligere i år at bedriften fikk anledning til å ta opp med statsråden spørsmål knyttet til miljøkrav og trettiprosentregel i offentlige anskaffelser.

NB: Se kommentar fra Sykehusinnkjøp nederst i saken, ifm at eksemplene bedriften trekker frem, involverer dette helseforetaket.

Et typisk eksempel er hentet frem i eposten:

Anskaffelsesregelverket stiller krav om at klima- og miljøhensyn skal vektes med minimum tretti prosent, jf. FOA § 7-9 andre ledd, konstaterer bedriften. Dette er det klare utgangspunktet og skal som hovedregel alltid følges. Unntaket er i fjerde ledd, hvor det oppdragsgiver kan gjøre unntak, dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Her opplever Midtbøe AS at byggherre / innkjøper blir kreative og leter etter muligheter for å komme seg «unna» regelen.

Høy terskel for unntaksregel

Terskelen for å benytte unntaksregelen er høy, jf. «klart», og forutsetter at de øvrige kravene for klima- og miljøhensyn utvilsomt vil gi en objektivt bedre effekt enn et tildelingskriterium ville gjort, fortsetter bedriften i eposten. KOFA har uttalt at «Begrunnelsen skal sannsynliggjøre hvorfor unntaket er anvendelig, i samsvar med det grunnleggende kravet til etterprøvbarhet, jf. også DFØs veileder punkt 6.1.3.», jf. sak 2025/0322 avsnitt 40.

Det er med andre ord ikke nok at oppdragsgiver vurderer at effekten vil bli bedre ved å benytte unntaket, påpeker bedriften, de må sannsynliggjøre dette og dokumentere effekten ved å «kartlegge hvilke klimaavtrykk og miljøbelastninger anskaffelsen har, og hvilke klima- og miljøhensyn som vil ha effekt på disse», jf. sak 2025/0322 avsnitt 42.

Begrunnelse for unntak

For eksempel ble det i konkurransen de nettopp deltok i (rammeavtale for rørlegger- og VVS-tjenester til Helse Stavanger HF), fremgår det av eposten til statsråden, bestemt at unntaket kunne benyttes med følgende begrunnelse:

«I anskaffelsen er det vurdert som klart at bruk av minstekrav til miljøledelsessystem og kildesortering av avfall vil gi en bedre klima- og miljøeffekt enn man oppnår ved å vekte klima- og miljø med 30%. Effekten som oppnås ved å stille minstekrav er å sikre at leverandøren jobber med miljøledelse. Gjennomført markedsundersøkelse viser at flere potensielle tilbydere oppfyller minstekravene, men ikke alle. Markedet er dermed modent for å sette minstekrav og kvalifikasjonskrav til klima- og miljø. Fastsettelse av slike minstekrav vil etter oppdragsgivers vurdering gi en bedre klima- og miljøeffekt ved at man sikrer at vinnende tilbyders tjenester oppfyller miljøkravene som er satt, noe man ikke er sikret gjennom å vekte tilsvarende krav med 30%.»

Helt uenige

– Vi er naturlig nok helt uenig i at det er tilstrekkelig for å benytte unntaksregelen at det blir stilt krav om miljøledelsessystem og kildesortering, understreker Midtbøe AS. Miljøledelsessystem (f.eks. miljøfyrtårn) er noe de aller fleste bedrifter har. Kravet til kildesortering lød slik: «Leverandør skal behandle og kildesortere alt avfall i samsvar med avfallsforskriften og oppdragsgivers rutiner (…)» Dette er reglement som tilbyderne uansett må følge. Hvordan er det meningen at dette skal gi en klart bedre klima- og miljøeffekt enn et tildelingskriterium ville gjort?

Bedriften påpeker også i eposten at det heller ikke er gjort rede for hverken hvilke miljøbelastninger anskaffelsen vil ha, eller hvordan klima- og miljøkravene vil redusere disse. Med andre ord har ikke Sykehusinnkjøp HF (som gjennomførte anskaffelsen på vegne av Helse Stavanger HF) oppfylt kravene i anskaffelsesregelverket, etter deres mening, skriver bedriften.

Til eposten legges også et vedlegg. En ganske tilsvarende sak som nylig ble avsagt i KOFA (sak 2025/0322), hvor det ble konstatert at Sykehusinnkjøp HF hadde brutt regelverket ved å benytte unntaksregelen i FOA § 7-9 (4) uten at vilkårene for dette var oppfylt.

Anbud365 har bedt Sykehusinnkjøp om en kommentar til bedriftens synspunkter, og Grete Teigset Solli, avdelingsleder bærekraft i Sykehusinnkjøp, sier: – Leverandører har mulighet til å klage inn tildelingsbeslutninger til KOFA dersom de er uenig i avgjørelsen. Sykehusinnkjøp har hatt to saker i KOFA som handler om 30%-regelen. Her fikk vi  fikk medhold i en og ikke den andre. Vi ser positivt på at KOFA går inn i disse problemstillingene. Det gir presedens og er lærerikt.

1 kommentar på "Leverandør: De blir kreative og leter etter muligheter til å komme seg unna 30%-vektingen"

  1. Øystein Sætrang | 4. juli 2025 på 10:53 | Svar

    Generelt vil et krav som pr def er vektet 100%, alltid være bedre enn et kriterium som er vektet 30% (og lett blir trumfet av de øvrige 70%). Den nye miljøparagrafen har kanskje bidratt til mer oppmerksomhet rundt temaet, men noe godt virkemiddel for et bedre miljø, er den ikke.

Legg igjen en kommentar til Øystein Sætrang Avbryt svar

Epostadressen din vil ikke vises.


*