• Leverandører
  • SOS Inspection AS
    First Rent A Car Norway AS (Hertz)
    Elite Vinduspuss AS
    Imatis AS
    Oslo Sportslager AS
    Søve AS

Leverandør-råd: Lytt langt oftere til tips fra oss

Anbud365: Leverandør-råd Lytt langt oftere til tips fra oss AAssisterende daglig leder i Frantz, Ragnhild Nordvik, synes offentlige oppdragsgivere burde gjøre bedre forhåndsarbeid før de spikrer rammene i en konkurranse.

Skriv ut artikkelen

(Lena Kristiansen) Ragnhild Nordvik er ansvarlig for utarbeidelser av tilbud til offentlige oppdragsgivere i selskapet Frantz. Hun opplever stadig at konkurransegrunnlag og tilhørende kravspesifikasjoner lever i en annen tidsalder enn hva markedet i deres bransje gjør. Om ikke oppdragsgivere vet hva som rører seg i markedet og faktisk kan tilbys i medieverden, burde de langt oftere arrangere markedsdialoger før utlysning av oppdrag, mener hun.

Frantz leverer målrettet markedsføring av ledige stillinger for oppdragsgivere over hele landet. De fleste er offentlige oppdragsgivere. Det er en rasende utvikling i dette markedet, med stadig nye muligheter den digitale verden åpner for. Ragnhild mener det er særlig én faktor som avslører at oppdragsgivere ikke henger med i utviklingen. Oppdragsgiveres utbredte bruk av «klipp og lim» fra tidligere utlysninger. Ved litt grundigere forarbeid og anerkjennelse av den hurtige utviklingstakten, ville oppdragsgivere kunne ha utarbeidet konkurranser og kontrakter som tar bedre høyde for den digitale utviklingen. Tilbydere tvinges til å levere løsninger med lavere kvalitet enn de kanskje ønsker å stå inne for med skjemaer og maler som ikke er tilpasset den digitale virkeligheten.

Få og store får oppdragene

Ragnhild mener også at selv om regelverket legger til rette for flere aktører i markedet, er det ikke nødvendigvis dette som skjer. Det blir heller færre aktører slik organiseringen av anskaffelser ofte er. Sentralisering av anskaffelser sikrer større konkurranse når verdien blir større, men det ender med at de få og store leverandørene får oppdragene. Terskelen for å komme inn i markedet er i praksis høyere. I eget marked er det 3-4 hovedaktører som vet godt om hverandre, som så absolutt konkurrerer, men som også anerkjenner hverandre for de styrker den enkelte har.

ESPD langtfra forenkling

Som leverandør opplever Frantz at anbudsprosessene er stabile og gjenkjennbare, men regelverket oppleves til tider som tungrodd. Enkelte forenklinger som bruk av ESPD-skjema oppleves langt i fra som forenklende.

– Det ligger en fordel i oppdragsgiveres gjentakende kjøp for oss som leverandør. Det gjør vår verden oversiktlig. Men det gir neppe de beste og mest innovative løsningene, sier Ragnhild Nordvik. Som ønsker seg dialog, dialog og dialog.

Be the first to comment

on "Leverandør-råd: Lytt langt oftere til tips fra oss"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*