Nytt verktøy lansert – KI hjelper deg å søke etter aktuell KOFA-praksis

Anbud365: Nytt verktøy lansert – KI hjelper deg å søke etter aktuell KOFA-praksisBresto er et fagmiljø med spesialisering innen offentlige anskaffelser og kontraktsrett, som stadig ser etter måter å jobbe smartere på, for å tilby kundene bedre tjenester, heter det i en melding. På bildet partnerne Ida Hjorteset og Jan Erik Breivik (foto: Bresto).

Skriv ut artikkelen

Om du skal finne noe som KOFA (Klagenemnda for offentlige anskaffelser) har sagt og som du trenger som grunnlag for vurderinger, kan det ta sin tid. Men ikke nå lenger: En såkalt KOFA-assistent er lansert. Det er et KI-basert verktøy som hjelper deg å finne relevante KOFA-avgjørelser, raskt og presist. Behovet for effektiv tilgang til tidligere KOFA-praksis er fortsatt sentralt – også i lys av forslaget til ny anskaffelseslov, påpeker selskapet bak KOFA-assistenten, advokat- og konsulentfirmaet Bresto. 

I en pressemelding skriver advokat- og konsulentfirmaet Bresto at det er liten tvil om at KOFA-praksis vil være viktig også fremover. Det gjelder både for å sikre forutsigbarhet og for å utvikle praktisk forståelse av hvordan regelverket skal anvendes. Samtidig er det utfordrende for mange innkjøpere, leverandører og rådgivere å orientere seg i det store omfanget av tidligere nemndspraksis.

KI-verktøy

Nå lanserer de en KOFA-Assistent (betaversjon) – et KI-verktøy som gjør det mulig å stille spørsmål og få opp de mest relevante KOFA-avgjørelsene, basert på relevant tematikk og konkrete problemstillinger. Målet er å forenkle og gjøre etterlevelse lettere.

– Dette er et verktøy vi har savnet i praksis. Det finnes mye verdifull læring i tidligere KOFA-avgjørelser, men det er tidkrevende å finne frem i dem. Med denne assistenten kan brukeren stille et konkret spørsmål, og systemet går gjennom tusenvis av avgjørelser og trekker ut relevante anførsler og KOFA sine vurderinger, sier Ida Hjorteset, partner i Bresto.

Pilotprosjekt

Verktøyet er tilgjengelig i betaversjon her. Datagrunnlaget er pt fra 1. januar 2017 til 15. april i år. I den perioden har klagenemnda avgjort nærmere 1500 saker. Eldre saker ligger inne med en forenklet oversikt over klagers anførsler, men disse må du spesifikt be om.

Bresto har utviklet KOFA-Assistenten som et pilotprosjekt, og bygger på kunstig intelligens, språkmodeller og tematisk indeksering. Den kan brukes som faglig støtte i klagevurderinger, eller underveis i anskaffelsesprosessen for å redusere usikkerhet med valg man tar som er knyttet til anskaffelsesretten.

Test og meld tilbake

– Vi deler nå betaversjonen med resten av fagmiljøet fordi vi tror på å utvikle løsningen sammen med brukerne. Vi inviterer derfor innkjøpere, jurister og leverandører til å teste den og gi oss tilbakemeldinger. KOFA-Assistenten er laget for å spare tid og øke kvaliteten i vurderinger, sier Jan Erik Breivik, partner i Bresto. KOFA-Assistenten er del av et bredere teknologiløp i selskapet, der målet er å gjøre anskaffelsesarbeidet mer datadrevet, tilgjengelig og effektivt

Selv om fremtidens regelverk skal forenkles, peker både regjeringen og lovutvalget bak forslaget til ny lov på at faglig skjønn og profesjonell vurdering vil få større betydning. I dette bildet fremstår tidligere praksis, som KOFA-sakene representerer, som viktigere enn noen gang for å sikre riktig forståelse og håndtering av vanskelige grensedragninger.

Styrke fagligheten

– Dette handler om å bruke teknologi til å styrke fagligheten – ikke erstatte den. KOFA-Assistenten gir deg et hurtigstartpunkt, men fortsatt må det gjøres en vurdering av hvordan avgjørelsene treffer egen situasjon. Vi tror dette kan bli et viktig supplement til både juridisk analyse og operativ anskaffelsespraksis, sier Hjorteset.

Bli den første til å kommentere på "Nytt verktøy lansert – KI hjelper deg å søke etter aktuell KOFA-praksis"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*