Lager innovasjonspartnerskap for å redusere utslipp og kostnader

Anbud365: Lager innovasjonspartnerskap for å redusere utslipp og kostnaderStatsbygg, Statens vegvesen og Bane Nor skal i løpet av det neste tiåret redusere klimagassutslipp knyttet til sine utbyggingsprosjekter. På bildet adm. dir Harald Vaagaasar Nikolaisen i Statsbygg (foto: Geir Anders Rybakken Ørslien/Statsbygg).

Skriv ut artikkelen

Statsbygg, Statens vegvesen og Bane Nor har gått sammen for å redusere utslipp og risiko knyttet til grunnforsterkning i form av et innovasjonspartnerskap. De har fått støtte på 10 mill til prosjektet. Sammen med næringslivet skal de utvikler klimavennlige sikrings- og grunnforsterkningsmetoder. Bakgrunnen er at krevende grunnforhold medfører store kostnader og klimagassutslipp i forbindelse med utbyggingsprosjekter.

Innovasjonspartnerskapet var ett av tre som i denne omgang fikk støtte av Innovasjon Norge. De øvrige er Møre og Romsdal fylkeskommune og Bodø kommune. I spissen for det første av de eksisterende fem innovasjonspartnerskapene med oppstart i 2016 er Stavanger kommune. Her er det inngått partnerskap med to bedriftskonsortier for å utvikle en aktiviseringsrobot og en smart rullator for å bidra til aktivisering og egenmestring hos eldre.

– Vi har fått svært positive tilbakemeldinger underveis. Nå gleder vi oss til å sette i gang, sier direktør i Statsbyggs faglige ressurssenter, Anders Fylling, i en uttalelse til statbygg.no.

Partnerskap-støtte

Dette er andre gang Innovasjon Norge har lyst ut støtte til denne typen partnerskap. Tilsammen mottok de i denne runden 25 søknader.

Bakgrunnen for at Statsbygg, Statens vegvesen og Bane Nor har gått sammen, er at krevende grunnforhold medfører store kostnader og klimagassutslipp i forbindelse med utbyggingsprosjekter. Dette fordi grunnen må forsterkes og eksisterende bebyggelse og infrastruktur må sikres mot skred. Særlig gjelder dette kvikkleireforekomster på Østlandet og i Trøndelag.

Kvikkleireskred

De potensielle besparelsene ved å forebygge mot kvikkleireskred sammenlignet med å gjenoppbygge etter en slik hendelse, er svært store, ifølge Statsbygg.

Natur- og miljøvennlig tettstedsutvikling forutsetter fortetting og mer effektiv arealbruk. Tilgjengelige arealer er ofte ubebygd nettopp på grunn av dårlige grunnforhold og/eller fare for skred. Dette fører til at det iverksettes prosjekter på tomter med behov for omfattende sikringstiltak eller grunnforsterkning.

Terrenginngrep og klimagassutslipp

Kvikkleireskråninger sikres ofte ved hjelp av store terrenginngrep. Der medfører ofte inngrep i vassdrag og tap av naturmangfold. Dette kan unngås ved å benytte grunnforsterkning. Grunnforsterkningsmetoden med kalk- eller sementpeling gir imidlertid svært store klimagassutslipp.

– Statsbygg, Statens vegvesen og Bane Nor skal i løpet av det neste tiåret redusere klimagassutslipp knyttet til sine utbyggingsprosjekter. – Da er det helt nødvendig at vi sammen med næringslivet utvikler klimavennlige sikrings- og grunnforsterkningsmetoder. Slik går ikke samfunnssikkerheten og arealutnyttelsen på bekostning av miljø og klima, sier Fylling.

Bli den første til å kommentere på "Lager innovasjonspartnerskap for å redusere utslipp og kostnader"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.