Statens vegvesen frister entreprenørene med «gulrot» for å bruke lærlinger

Anbud365: Statens vegvesen frister entreprenørene med «gulrot» for å bruke lærlingerStortingsrepresentant Hadia Tajik spurte, samferdselsminister Jon Georg Dale svarte – om lærlinger og Statens vegvesen.

Skriv ut artikkelen

For å motivere til økt bruk av lærlinger og for å lette byggherrens kontroll gir Statens vegvesen en kompensasjon på 50 kroner pr time for lærlinger, avgrenset til inntil 7% av det totale antallet timeverk i kontrakten. Timeverk for underentreprenører blir inkludert i regnestykket. I hele porteføljen til vegvesenet utgjør tallet på lærlinger 2% i snitt av det totale antallet timeverk.

Dette fremkom i et svar fra samferdselsminister Jon Georg Dale på et skriftlig spørsmål fra Hadia Tajik (A).  Hun ville vite hva Statens vegvesen gjør for å sikre at bedrifter som leverer tjenester etter å ha fått et offentlig oppdrag, faktisk har lærlinger. Sikrer Statens vegvesen seg at lærlingene også jobber på det konkrete oppdraget som er vunnet, og ikke bare andre steder i bedriften, heter det dessuten i Tajiks spørsmål.

Til dette slo samferdselsministeren fast at Statens vegvesen krever at entreprenører er tilknyttet en lærlingordning og at lærlinger skal delta i utførelsen av kontraktarbeidet. Utenlandske entreprenører kan oppfylle lærlingkravet ved å benytte lærlinger som er tilknyttet offentlig godkjent lærlingordning i Norge eller tilsvarende ordning i et annet EU-/EØS-land.

Sanksjoner ved brudd på kravet

Brudd på kravet som ikke blir rettet innen en rimelig frist gitt ved skriftlig varsel fra byggherren, vil få konsekvenser for fremtidig deltakelse i konkurranser for Statens vegvesen. For å motivere til økt bruk av lærlinger og for å lette byggherrens kontroll, fremhevet statsråd Dale, gir Statens vegvesen en kompensasjon på 50 kroner pr time for lærlinger, avgrenset til inntil 7% av det totale antallet timeverk i kontrakten. Timeverk for underentreprenører blir inkludert i regnestykket.

Entreprenørene skal dokumentere bruk av lærlinger med timelister for hver lærling, og det skal dokumenteres ved kopi av lærlingkontrakt at arbeidstakeren oppfyller kravene i den relevante skole- og utdanningslovgivningen – eller tilsvarende for utenlandske lærlinger.

2% lærlinger i snitt av totalt timeverk

Den store og differensierte kontraktsporteføljen til Statens vegvesen gjør det vanskelig å få et tilfredsstillende tall å på lærlinger for hver enkelt kontrakt. I hele porteføljen utgjør tallet på lærlinger 2% i snitt av det totale antallet timeverk, opplyste samferdselsministeren, som understreket at etaten ønsker en større del lærlinger og arbeider sammen med bransjeorganisasjonene for å oppnå dette.

Dale var også innom Nye Veier AS i sitt svar til Stortinget. Selskapet krever i sine kontrakter at prosjektene skal ha 7% lærlinger. Kravet følges opp av prosjektorganisasjonene på lik linje med andre krav i kontrakten. Kravet er en del av den faste månedsrapporteringen fra entreprenørene til Nye Veier AS.

Bli den første til å kommentere på "Statens vegvesen frister entreprenørene med «gulrot» for å bruke lærlinger"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.