IT-kontrakt på 200 mill havarert; 8000 ansatte og 13000 skoleelever berøres

Anbud365: IT-kontrakt på 200 mill havarert; 8000 ansatte og 13000 skoleelever berøresOdd Ruud, daværende adm.dir. i DGI (t.v) og Christian Schøyen, leder av Tieto Norge, da avtalen dem imellom ble sluttet i januar i år.

Skriv ut artikkelen

Enda en IT-kontrakt i hundremillioners-klassen i det offentlige er grunnstøtt. Det gjelder etablering av en leveranseplattform for seks kommuner på Øvre Romerike. Kontrakten med Tieto Norge ble sluttet i januar i år – nylig gikk oppdragsgiveren til oppsigelsen av kontrakten. De greide ikke leveransekravene, sier oppdragsgiver – uenighet om fremdriftsplanen, mener Tieto Norge. 8000 ansatte og 13000 skoleelever berøres av avtale-skipbruddet.

Digitale Gardermoen IS (DGI) ble stiftet i 2004 av de seks kommunene på Øvre Romerike i Akershus (Eidsvoll, Gjerdrum, Hurdal, Nannestad, Nes og Ullensaker). Formålet var bedre og billigere datatjenester.

Anbud365 hadde 1. juni i fjor et oppslag om DGI Gardermoen og deres planer. De ville spørre leverandørene i konkurransegrunnlaget hva som ville være deres svar på sine utfordringer, het det. Det gjaldt drift av en leveranseplattform som løpende skulle utvikles i takt med kommunenes behov for digitalisering av innbyggertjenester, effektivisering av arbeidsprosesser og klargjøre for døgnåpen forvaltning. DGIs gamle servere var i ferd med å bli utdaterte.

Rolle som driftsoperatør

Fra årsskiftet 2016/2017 skulle den nye leverandøren tre inn i rollen som driftspartner, ved først å overta driften slik den er i dag. I løpet av første halvår 2017 var det meningen at dagens drift skulle overføres til ny leverandør på en ny, fleksibel og moderne plattform – en skybasert dataløsning.

Det var ni som meldte sin interesse for å bli prekvalifisert til konkurransen, mens fem ble prekvalifisert til forhandlingene basert på et konkurransegrunnlag. I januar i år gjorde DGI kontrakt med Tieto Norge – en kontrakt verd 200 mill over fire år. Valget av Tieto Norge var basert på pris. Tieto skulle fra 2017 utføre IKT-driften på vegne av DGI overfor kommunene på Øvre Romerike (Eidsvoll, Gjerdrum, Hurdal, Nannestad, Nes og Ullensaker).

Klarte ikke leveransekravene

Men Tieto Norge klarte ikke leveransekravene da selskapet skulle overføre datasystemene for kommunene på Øvre Romerike (Eidsvoll, Gjerdrum, Hurdal, Nannestad, Nes og Ullensaker). til sin fjellhall i Stavanger.

For kort tid siden kom det derfor en pressemelding fra DGI Gardermoen der det heter at samarbeidet med Tieto Norge AS avsluttes med bakgrunn i forsinkelser i leveransene. DGI vil videreføre dagens driftsløsning noe lenger enn opprinnelig planlagt.

Ifølge Romerikes Blad har DGI sagt opp 14 årsverk i forbindelse med outsourcingen av IT-driften til Tieto. Vi ble ikke enige om fremdriftsplanen, sier Tieto Norge til avisen, der DGI-direktør samtidig gir uttrykk for at selskapet er i en alvorlig situasjon. 8000 ansatte og 13000 skoleelever skal holdes skadesløse i sin databruk i den oppståtte situasjonen i DGI. Det forhandles om erstatning.

Ettersom DGI er et offentlig selskap må de nå ut i en ny tid- og ressurskrevende anbudsrunde. Hadde selskapet vært privat, kunne de velge fritt en ny leverandør fra første anbudsrunde.

Bli den første til å kommentere på "IT-kontrakt på 200 mill havarert; 8000 ansatte og 13000 skoleelever berøres"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.