• Leverandører
  • Imatis AS
    Elite Vinduspuss AS
    Isobar Norge AS
    KARL STORZ Endoskopi Norge AS
    First Rent A Car Norway AS (Hertz)

Gjennomslag i bussbransjen for nytten av dialog med leverandørene

Anbud 365: Gjennomslag i bussbransjen for nytten av dialog med leverandøreneAtB, her ved adm. dir. Janne Sollie, la inn en klimabonus i kontrakten for fergetjenester på sambandene Brekstad – Valset og Flakk – Rørvik. Målet var å oppnå en fergedrift med best mulig klima- og miljøprofil.

Skriv ut artikkelen

Offentlige kjøpere av rutegående buss-tjenester har fått øynene opp for betydningen og nytten av dialog med leverandørmarkedet. Innkjøpere, bussoperatører og bussleverandører har gått på kurs hos Difi i å bruke dialog som verktøy for en balansert anskaffelse. I Sarpsborg stilte f.eks. kommunen få krav til kjøp av renovasjonsbiler og miljøaspektene ved anskaffelsen. Dette ga leverandørene mulighet til å bruke sin kunnskap og utvikle et godt og miljøvennlig tilbud.

Resultatene viser at man kan forvente økt bruk av dialog i fremtidige anskaffelser av kollektivtjenester, melder Difi, og rapporterer:

  • Et flertall av innkjøpere vil invitere leverandører til å diskutere neste års innkjøpsplaner. Før kurset oppga samtlige at de vanligvis ikke holdt slike møter.
  • 4/5 av innkjøpere kommer til å kontakte leverandører for informasjon om markedssituasjonen. Nesten like stor andel oppga før kurset at de ikke diskuterte markedssituasjonen med leverandører.
  • Et flertall av leverandørene forventer å bli spurt om konkurransens innhold og utforming før kunngjøring.
  • Leverandørene ønsker å høre oppdragsgivers erfaringer fra eksisterende avtale før utlysning av ny konkurranse.

Incentivordninger

På Difi sine sider finnes også eksempler på incentivordninger brukt i forbindelse med kjøp av kollektivtransport-tjenester. AtB, som er kollektivtransportforvalter i Trøndelag, la inn en klimabonus i kontrakten for fergetjenester på sambandene Brekstad – Valset og Flakk – Rørvik. Målet var å oppnå en fergedrift med best mulig klima- og miljøprofil. Operatøren får en økonomisk bonus dersom den kan dokumentere lavere utslippsnivå enn de maksimale nivåene som er definert i konkurransegrunnlaget.

Ruter er ansvarlig for kollektivtrafikken i Oslo og AkersKjøpere av busstjenester har fått øynene åpne for betydningen og nytten av dialoghus, og har en incitamentsordning for busstjenester på Romerike. Det er økonomiske insentiver i kontrakten til for å stimulere til at bussoperatøren aktivt jobber med kundetilfredshet. Kundetilfredsheten måles gjennom passasjerintervjuer, der det bl.a. spørres om punktlighet, plassen om bord, førers kjørestil og serviceinnstilling, info om avgangstider, kapasitet – og tidvis omdømme og miljø.

Kuttet utslipp med 80%

Dessuten: En anskaffelse av renovasjonsbiler i Sarpsborg kommune kuttet CO2-utslipp med over 80 %. i Sarpsborg. Kontrakten omhandlet både avfallsinnsamling og påfølgende renovasjonsoppgaver. Dette åpnet for større synergieffekter og større miljø- og klimagevinster. Kommunen stilte få krav til tjenesten og miljøaspektene ved anskaffelsen. Dette ga leverandørmarkedet mulighet til å bruke sin kunnskap og utvikle et godt og miljøvennlig tilbud. Tildelingskriteriene ble vektet med 40 % pris og 60 % kvalitet. Miljø utgjorde 18% av totalen.

Be the first to comment

on "Gjennomslag i bussbransjen for nytten av dialog med leverandørene"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*