I konkurransen om å kjøre tog på Sørlandsbanen var det satt opp 117 minimumskrav. De tilbyderne som ikke greide alle 117, hadde ingen mulighet til å vinne konkurransen. Alle tilbyderne aksepterte alle minimumskravene. Etter å ha sikret et minst like godt tilbud som i dag gjennom minimumskravene, evaluerte Jernbanedirektoratet kvaliteten på de tilbudte tjenestene innenfor 15 tema. Dette opplyste samferdselsminister Jon Georg Dale i Stortingets spørretime nylig.
Kontrakten gikk til britiske Go Ahead – en tildeling som har vakt betydelig interesse på Stortinget. I nevnte spørretime var det hele fire spørsmål knyttet til konkurransen og kontraktstildelingen.
Statsråden fortalte at Jernbanedirektoratet i sin kvalitetsvurdering benyttet en poengskala fra 0 til10. Et resultat på 7 og 8 ble regnet som «meget godt» og et resultat på 9 og 10 som «svært godt». Alle de tre finalistene gav svar som var innenfor dette poengspennet. Det var, slik Jernbanedirektoratet vurderer det, dermed små forskjeller mellom tilbudene.
Økonomisk mest fordelaktig
For pris var forskjellene større, opplyste Dale. Resultatet ble gjort om til en poengskala for pris og en for kvalitet. Disse ble senere slått sammen og vektet med 60% for kvalitet og 40% for pris. Jernbanedirektoratet fikk da et totalresultat som viste at Go-Ahead samlet sett hadde det beste tilbudet – det økonomisk mest fordelaktige tilbudet.
Nå står «Trafikkpakke 2 Nord» for tur. Der er det tre tildelingskriterium: kostnad 50%, kvalitet 45% og oppdragsforståelse 5%. I konkurransegrunnlaget blir kvaliteten på tilbudet først sikret gjennom flere minstekrav. Dette er krav som alle tilbyderne må oppfylle.
Vurderinger i «Trafikkpakke 2 Nord»
Når Jernbanedirektoratet evaluerer tilbudene i pakke Nord, fremholdt samferdselsstatsråden, vil de fokusere på hvorledes tilbyderen vil få flere og mer fornøyde kunder, oppdragsforståelse og hvilke tilbud som gir det beste forholdet mellom kostnad og kvalitet. For kravene som må være oppfylte, minstekravene, konkurrerer tilbyderne om hvem som kan levere dette til en kostnad som gir mest for pengene, og med det sikrer gevinstrealisering i årene som kommer. Det, mente han, gjør at vi får mer jernbane for pengene og kan bruke de på å investere eller vedlikeholde, enten materiell eller infrastruktur.
Bygge kompetanse
Jernbanedirektoratet ønsker også å bygge kompetanse som grunnlag for kommende trafikkpakker ved å vekte tildelingskriteriene noe ulikt i Trafikkpakke 1 og 2, ifølge Dale. Ved å gjøre denne forskjellen allerede nå, vil Jernbanedirektoratet ha et bedre grunnlag for å vurdere hvilke vektingsfaktorer som gir best kvalitet for den statlige ressursinnsatsen i kommende konkurranser. Jernbanedirektoratet har også tydeliggjort at dagens nivå, både på persontogtilbudet og på vilkår for de ansatte, er sikret gjennom kravene som må være oppfylte for alle tilbyderne.
Bli den første til å kommentere på "Stilte 117 minimumskrav til tilbydere i kampen om Sørlandsbanen"