Vy Tog, tidligere NSB, kapret Bergensbanen i kamp med to utenlandske selskaper

Anbud365: Vy Tog, tidligere NSB, kapret Bergensbanen i kamp med to utenlandske selskaper–Tilbudet fra Vy Tog var best både på kvalitet og kostnad, og vil innebære vesentlige forbedringer av rutetilbudet når det gjelder antall avganger og en spennende videreutvikling av togproduktet, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik, om kontraktstidelingen for «Trafikkpakke 3 Vest».

Skriv ut artikkelen

Jernbanedirektoratet tildelte i formiddag kontrakten for persontogtjenester på Bergensbanen, regiontoget Bergen-Voss-Myrdal og lokaltog Bergen-Arna til Vy Tog (Trafikkpakke 3 Vest). Konkurransen om kontrakten for «trafikkpakken» sto i sluttfasen mellom Vy Tog, TideArriva og SJ Norge. Kvalitet og pris ble vektet henholdsvis 60 og 40%. Kontraktsignering er planlagt til 20. desember – etter at karensperioden på ti dager er utløpt. Avtalen løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet (opsjon) til å forlenge med inntil to år.

Staten vil i avtaleperioden på maksimalt 11 år motta inntil 2,2 milliarder fra Vy Tog for retten til drive persontrafikken på de nevnte strekningene.

Mål for trafikkpakken omtalt i konkurransegrunnlaget er:

  • Flere og mer fornøyde kunder på strekningene i trafikkpakken
  • Mer persontrafikk for den offentlige ressursinnsatsen
  • Optimal drift og vedlikehold av togmateriell
  • En effektiv- og markedsorientert organisasjon
  • Et godt samarbeid med regionale myndigheter og aktører i sektoren
  • Et mest mulig sømløst tilbud mellom persontrafikk i trafikkpakken og øvrig kollektivtransport

Fire kvalitetskriterier

Når det gjelder kvalitet, har tilbyderne blitt evaluert på følgende fire hovedkriterier: Plan for flere og mer fornøyde kunder, løsning for kundeservice, løsning for robust og effektiv drift og løsning for mobilisering før trafikkstart. I dette ligger også vurdering av blant annet løsninger for punktlighet og regularitet, avvikshåndtering, vedlikehold, renhold og kundekomfort, evne til å tiltrekke og beholde medarbeidere og effektiv samhandling med annen lokal kollektivtrafikk.

Som oppdragsgiver har Jernbanedirektoratet videre stilt minimumskrav til kundetilbudet på de enkelte strekningene, som for eksempel antall avganger, hvor tog skal stoppe og hva en ordinær togbillett maksimalt skal koste – herunder også minstekrav knyttet til sosiale rabatter (for barn, studenter og honnør).

Tilbudsforbedringer

Tilbudsforbedringene vil i hovedsak bestå av:

  • Flere avganger på alle strekningene i trafikkpakken
  • Bedre nattogtilbud
  • Forbedret servicekonsept
  • Bedre løsninger for reisende med særskilte behov
  • Forbedrede transportvilkår

Vy Tog vil kunne motta en oppstartsbonus på inntil 20 millioner kroner, og en årlig bonus på inntil 16 millioner kroner. Utbetaling av bonus forutsetter at selskapet bl.a. når definerte milepæler i oppstarten, og milepæler for økt kundetilfredshet. Ansatte i Vygruppen som arbeider med å produsere dette togtilbudet i dag vil få tilbud om overføring til Vy Tog etter reglene i Arbeidsmiljøloven og Jernbaneloven.

Bli den første til å kommentere på "Vy Tog, tidligere NSB, kapret Bergensbanen i kamp med to utenlandske selskaper"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.