• Leverandører

Spennende kunngjøringstall, men er de dramatiske?

Anbud365: Spennende kunngjøringstall, men er de dramatiskeMange av SMB’ene som leter etter mulige offentlige oppdrag er medlemmer i NHO og Virke, her representert ved hhv. de to adm. dir Kristin Skogen Lund og Vibeke Hammer Madsen. Vi er rimelig sikre på at hver eneste SMB på jakt etter offentlige oppdrag kunne tenke seg å betale litt ekstra medlemskontingent dersom organisasjonen deres, sammen med f.eks. KS, kunne etablere en ordning som kompenserte langt på vei tapet av Doffin-kunngjøringer.

Skriv ut artikkelen

(En Anbud365-kommentar) Vi har fått vite at det er flere tusen færre kunngjøringer på Doffin i år enn i fjor. Men hva det betyr, vet vi ikke mye om. Dermed er det fritt frem for påstander, avhengig av eget ståsted og ærend. Bedre statistikk ville vært bra, og det bør neppe kreve mye byråkrati i en stadig mer digitalisert verden. Små og mellomstore leverandører savner for øvrig alle disse tusenvis av kunngjøringer. Et jordnært, praktisk alternativ i regi av deres medlemsorganisasjoner ville helt sikkert blitt satt stor pris på.

I uken brakte vi to nyheter som i utgangspunktet ikke har noe med hverandre å gjøre, men som likevel er beslektet. I Sverige er myndighetene lei av den dårlige tilgangen på ordentlig statistikk og har gitt støtet til en utredning som skal gi en bedre basis for å gjøre og kjenne til offentlige anskaffelser. Her hjemme viste det seg at det fram til utgangen av november er registrert rundt regnet 3800 færre kunngjøringer på Doffin enn på samme tid i fjor.

Spørsmålet er så hva denne nyervervede kunnskapen om kunngjøringer på Doffin gir oss. For tallentusiaster er det selvsagt et stort spenningsmoment å se hvor mange færre Doffin-kunngjøringer det blir i år etter at den nye nasjonale terskelverdien fikk et kraftig løft oppover ved siste årsskifte. Vi kan med rimelig sikkerhet slå fast at det blir enda noen færre når 2017-tallene skal gjøres opp. Om dette er mye eller lite, mer eller mindre enn hva man kunne forvente, er egentlig ikke så veldig spennende. Og det er neppe slik at det er så mange færre anskaffelser i år sammenliknet med i fjor.

Hva betyr tallene?

For hva betyr disse tallene? I hvert fall ikke – nødvendigvis – at 3800 anskaffelser er gått under radaren, til beste for hoffleverandører i beste korrupsjonsstil. Problemet her er at man heller ikke vet om det er foregått slike, og i tilfelle hvor stor andel? Også under den nye nasjonale terskelverdien skal det være konkurranse, og konkurranse krever tre-fem inviterte. Hvor viktig er det egentlig å ha viten om hvor stor andel av de 3800 «manglende» kunngjøringene er «ulovlige direkteanskaffelser»?

Jo, det er viktig. Dersom det f.eks. viser seg at 50% av disse anskaffelsene er foregått uten noe som helst konkurranse, vil vi nok mene at det er et problem. Er det 10%, da er det mindre å engste seg for. Det er jo ingen som passer på hva som skjer under den nye nasjonale terskelverdien ellers.  Vi føler oss imidlertid ganske sikre på at langt de fleste innkjøpere i det offentlige følger spillereglene og inviterer til konkurranse der slik skal foregå.

Interesse for statistikk

Vi vil for øvrig tro at vi i vår digitaliserte verden ganske så lett kan finne en ordning som kan bedre statistikken på dette området – uten at det blir mer byråkratisering. Interessen for bedre statistikk er stor i alle sentrale miljøer, ikke minst hos Difi.

På leverandørsiden er det et par innvendinger til tingenes tilstand som hører hjemme her.  Representanter for mindre bedrifter sier til Anbud365 at innkjøpere gjerne inviterer stor og kjente leverandører. Da kommer hverken etablerte eller nystiftede bedrifter inn i varmen, på tross av hva som helt tydelig er de overordnede politiske føringer. Her er det imidlertid unntak, sikkert flere enn vi vet om. Men la oss fremheve Bergen kommune, som har pålagt seg selv at når de skal invitere til konkurranse, skal de lete opp minst en nystartet.

Interesseorganisasjonenes rolle?

En annen innvending fra mindre bedrifter er at når oppdrag ikke kunngjøres på Doffin lenger, er det mange muligheter som går dem hus forbi. Heller ikke har de kapasitet til å utvide sin salgsvirksomhet til også å gjelde mulige offentlige kunder. Begge deler er nok riktig, men vi tror det er tale om en overgang. Kunngjøringsplikten via Doffin har vært behagelig og effektiv sett med den enkelte SMB’ers øyne. Nå må de finne andre løsninger.

Å senke den nye nasjonale terskelverdien vil ikke Nærings- og fiskeridepartementet med det første, og trolig er ikke det nødvendigvis noen god løsning. Det som er oppsiktsvekkende i denne sammenhengen er hvor lite engasjement det har vært hos de store, velstående leverandørorganisasjonene – NHO, Virke og Bedriftsforbundet – for å hjelpe sine medlemmer på jakt etter oppdrag. Vi er rimelig sikre på at hver eneste SMB på jakt etter offentlige oppdrag kunne tenke seg å betale litt ekstra medlemskontingent dersom organisasjonen deres, sammen med f.eks. KS, kunne etablere en ordning som kompenserte langt på vei tapet av Doffin-kunngjøringer.

I tillegg til å holde trykket oppe når det gjelder kritikken mot den hevede terskelverdien, ville noe slikt begeistre hos dem som er avhengig av å tjene penger i påvente av at noe skjer med terskelverdien.

Be the first to comment

on "Spennende kunngjøringstall, men er de dramatiske?"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*