• Leverandører

En anskaffelseshøst preget av NHOs lyst på omkamper

Anbud365: En anskaffelseshøst preget av NHOs lyst på omkamperNæringsminister Monica Mæland bør ikke føle behov for å utsette innføringen av de nye nasjonale terskelverdiene, gjennomføre en konsekvensutredning e.l.

Skriv ut artikkelen

(En Anbud365–kommentar) Anskaffelseshøsten har vært mye preget av NHOs lyst på omkamper. Dersom de ikke har gjort god nok jobb mens lov og forskrifter var i spill, kan man jo forstå det. I helgen spilles to cupkamper. De to taperne blir trolig ikke fornøyd med jobben de har gjort da det var mulig å påvirke resultatet, men omkamper etter cupfinaler? Nei, det er mye annet å finne på. Slik er det for NHO også, selv om noe av den støyen de har laget, avgjort har en verdi rent forebyggende.

En så sterk organisasjon som NHO har selvsagt gjort seg sterkt gjeldende overfor Stortinget og saksordfører Odd Omland (a) da forslag til ny lov om offentlige anskaffelser var i bero der. Med tyngde har de formodentlig forsøkt å påvirke parlamentarikerne til å holde inn behovet for å høyne terskelverdiene. Men NHO tapte. Opp skal terskelverdiene, sa et samlet storting. Hvorfor tapte NHO, som jo er en overbevist tilhenger av forenklinger? Var ikke den politisk påvirkning kvalitativt god nok? Var det ikke god nok dokumentasjon fra forrige gang terskelverdiene ble hevet?

Også her tapte NHO

I tillegg vil vi tro at NHOs juridiske ekspertise er noe som lyttes til i embetsverket i Nærings–og fiskeridepartementet. Etter Stortingets anbefaling om høyere nasjonal terskelverdi var riktignok den skansen tapt, men muligheten for en heving til 600 000 eller 800 000 ville jo også være en heving. Også her tapte åpenbart NHO.

Dersom NHOs omkamp gjelder å rette søkelyset intens mot mulige farer som kameraderi, korrupsjon etc. som følge av alle kontraktene som slipper unna kunngjøringsplikt – ikke minst overfor egne medlemmer – er all støyen bra. Men behov for Nærings– og fiskeridepartementet om å utsette innføringen, gjennomføre en konsekvensutredning osv. er det ikke. NHO har tapt denne kampen, men vunnet forenklinger trolig i hundremillionersklassen.

Ønsker man kunder, må man selge

Et annet poeng som ikke må oversees er at enhver bedrift må selge seg selv og sine produkter overfor mulige kunder. De kan ikke vente at mulige kunder selv skal oppdage dem. Det er en grunnregel i enhver lønnsom bedriftsvirksomhet. Nå kan alle bedriftene som klager bruke den tiden de slipper å lure på omfattende konkurransegrunnlag osv. til effektivt finne ut hvordan de best mulig kan gjøre seg kjent hos offentlige oppdragsgivere. Og de har jo alle bransjeorganisasjoner som sikkert stiller opp. Her er en åpenbar utfordring til NHO og alle bransjeorganisasjoner.

At NHO fikk LO med seg på et avisoppslag om høyere terskelverdier og kritikk mot «lærlingterskelverdiene», syntes nok LO–strategene var en gavepakke verd et glass musserende. Tenk å få med seg NHO på et spark på leggen til en borgerlig regjering, da!

Handlingsrommet for de ideelle

Også den juridiske utredningen av handlingsrommet for de ideelle kritiseres skarpt fra NHO. Handlingsrommet er gitt, det er lite og trangt, ifølge næringslivsorganisasjonen. Ja, men departementet har fått beskjed fra Stortinget. Vi minner dessuten om at NHO heller ikke likte forskriften om lønns– og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter da den var under forarbeidelse. Så viste det seg at intens og godt fotarbeid fra daværende regjering utvidet handlingsrommet. Når Stortinget ber om noe, ligger det i det norske representative demokrati at en regjering følger opp. Om en interesseorganisasjon ikke liker det fordi de ikke greide å få Stortinget på sitt spor, er det noe som må erkjennes.

Det er også feil av Politiet å kjøpe hotell– og konferansetjenester slik de nå har gjort, mener NHO. Det er rett nok ikke i pakt med et politisk ønske fra næringsminister Monica Mæland om å se til de små og mellomstore bedriftene, men regelverket følges. Men hva gjør disse SMB’ene selv for å komme i konkurranseposisjon ut over å klage og syte? Det er anledning til f.eks. at de går sammen om å lage et konsortium «under etablering» som kan delta i konkurransene og utfordre kjedene. Det gjøres i andre land.  Taper man, behøver man ikke etablere et slikt likevel. Vinner man, er det vel verd strevet, vil vi tro.

Be the first to comment

on "En anskaffelseshøst preget av NHOs lyst på omkamper"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*