Nest laveste klage-tilstrømning i Kofas 15-årige historie

Anbud365: Nest laveste klage-tilstrømning i Kofas 15-årige historieDet kan nå se ut som Kofa først og fremst blir brukt til de tyngste sakene, og at de enkleste sakene i høyere grad blir løst utenfor Kofa. På bildet direktør Anneline Vingsgård i Klagenemndsekretariatet, der Kofa inngår.

Skriv ut artikkelen

Bare en gang tidligere har Kofa fått inn så få klager på brudd på reglene for offentlige anskaffelser som i fjor, året da klagenemnda rundet 15 år. Det fremgår av et nyhetsbrev fra Kofa. 1. januar i år hadde Kofa hatt myndighet til å ilegge gebyr for ulovlige direkteanskaffelser i to år, men hittil har den store pågangen av slike klager uteblitt. Klagenemnda har dessuten avvist en mindre andel av klagene enn hva tilfellet har vært tidligere.

I siste utgaven av sitt nyhetsbrev for 2018 skriver Kofa at året bl.a. har vært preget av en reduksjon i klagetilstrømningen.

KOFA fikk i året som gikk inn ca.135 saker, dvs. betydelig færre enn i 2017 da det var registrert 193 innkomne. Tallet ligger nær tilstrømningstallet fra i 2014 med 132 innkomne saker, men langt ifra toppåret 2010, da 406 klagesaker ble registrert.

Samtidig ser vi, heter det på lederplass i nyhetsbrevet, en klar utvikling mot at sakene som blir behandlet jevnt over er mer faglig tunge og mer komplekse enn tidligere. Dermed kan det se ut som Kofa nå først og fremst blir brukt til de tyngste sakene, og som de enkleste sakene i høyere grad blir løst utenfor Kofa.

Avviste klager

Sekretariatet avviser omkring 20% av sakene. Det betyr at det er sjeldnere avvisninger enn i tidligere år, da snittet stort sett har vært på mellom 25 og 30%.

Av de 135 sakene som kom inn i 2018 var det bare 13 klager som gjaldt ulovlige direkteanskaffelser. Det konstateres dermed at selv om Kofa har hatt myndighet til å pålegge gebyr siden 1. januar 2017, har den store tilstrømningen av klager som har dreid seg om ulovlige direkteanskaffelser, foreløpig ikke kommet.

Fremdeles er tallet på prioriterte saker høyt, og slike klager utgjorde over 20% av antall innkomne saker til Kofa. Det er positivt at Kofa blir brukt i saker der tvisteløsningsorganet kommer mest til sin rett, heter det: i saker der kontrakt ennå ikke er inngått, og der oppdragsgiveren kan velge å inngå kontrakt med en annen leverandør enn den de opprinnelig hadde tenkt å tildele kontrakten, dersom Kofa kommer til at oppdragsgiveren ikke har gjennomført innkjøpsprosessen på rett måte.

Gebyrer for ulovlig direkteanskaffelse

Klagenemnda for offentlige anskaffelser avgjorde totalt 116 saker i 2018, dvs. nesten like mange saker som nemnda fikk inn. Noen av disse var gebyrsaker, og Kofa påla totalt 3 gebyr til ulike offentlige oppdragsgivere.

I september ble Kofa saksøkt i Norges Sjømatråd AS-saken, og hovedforhandlingen er ventet å starte i april/ mai 2019. Saken er prinsipielt viktig og omhandler hvordan man skal forstå «offentlegrettsleg organ» og skyldkravet som må være oppfylt for at Kofa skal kunne pålegge gebyr for ulovlig direkteanskaffelse.

Bli den første til å kommentere på "Nest laveste klage-tilstrømning i Kofas 15-årige historie"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.