Sertifiseringsordningen: Alle skal vite hva en sertifisert innkjøper har som grunnlag

Anbud365: Sertifiseringsordningen skal gi sertifiserte innkjøpere kompetanse på kjent nivåStatssekretær Magnus Thue i Nærings- og fiskeridepartementet sier til Anbud365 at det planlegges en utvidelse av ordningen utover basisnivået, men det må tas gradvis. - I første omgang er det viktig å høste erfaringer av hvordan basisnivået mottas, både av kurstilbydere og kursdeltakere. Deretter er det aktuelt å utvide ordningen til flere fagplaner, slik at flere nivåer blir dekket. Difi følger utviklingen og har dialog med relevante aktører, og vil basert på det vurdere utvidelse til flere nivåer, slår han fast.

Skriv ut artikkelen

– Det er et mål at etablering av sertifiseringsordningen skal bidra til å sikre tillit til at offentlige innkjøpere som er sertifiserte har anskaffelseskompetanse på et kjent nivå. Vi ønsker at flere som arbeider med innkjøp øker sin kompetanse, slik at virksomhetene styrker sin mulighet for å gjennomføre gode anskaffelser, slår statssekretær Magnus Thue i Nærings- og fiskeridepartementet fast i et intervju med Anbud365. Nå er nemlig den nye sertifiseringsordningen for offentlige anskaffelser (SOA), basis-utgaven, tilgjengelig.

Norsk Test har nå åpnet tilgangen til å gjennomføre testen. Vi spør statssekretær Thue om hvilken betydning regjeringen regner med at en slik sertifiseringsordning vil få?

– Stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser peker tydelig på et behov for økt kompetanse hos offentlige oppdragsgivere. Sertifiseringsordningen vil være et viktig bidrag til et kompetanseløft innen innkjøp, konstaterer statssekretæren. Det har vært en utfordring at det ikke er enhetlige krav til form og innhold for at et kurs fører til sertifisering innen innkjøp. Kurstilbydere har kunnet kalle sine kurs “sertifiseringskurs”, uten at det har vært noen krav til hva dette faktisk innebærer. Det har gjort det vanskelig å vite hvilke kurs og sertifiseringer den enkelte har behov for.

Kurs på bakgrunn av en fagplan

Thue fremholder at til sertifiseringsordningen for offentlige anskaffelser bidrar Difi med en grunnleggende tilrettelegging; en fagplan som beskriver tema og kompetansemål for ulike målgrupper. Dette er et utgangspunkt for alle kurstilbydere innen innkjøp – de lager kurs på bakgrunn av denne fagplanen. Etter endt kurs har deltakerne mulighet til å ta en sertifiseringstest. – Det er et mål at etablering av sertifiseringsordningen skal bidra til å sikre tillit til at offentlige innkjøpere som er sertifiserte har anskaffelseskompetanse på et kjent nivå. Vi ønsker at flere som arbeider med innkjøp øker sin kompetanse, slik at virksomhetene styrker sin mulighet for å gjennomføre gode anskaffelser, understreker han.

  • Mange innkjøpere har lang erfaring i faget, bør også de delta på kurs for å bli sertifisert – eller er lang erfaring like godt? Blant offentlige oppdragsgivere finnes en lang rekke små virksomheter, der – enkelte steder – innkjøp er en deltidsstilling og der kjøp av hyllevarer dominerer. Bør også disse som utfører innkjøp, bli sertifisert?

Statssekretæren fremhever at departementet ikke legger seg bort i hvem virksomhetene sender på kurs. – Vi tilrettelegger nå for at det finnes en minimumsstandard for form og innhold på kurs innen basisnivået for innkjøp, understreker han. Så kan kursmarkedet levere kurs som leder til sertifisering. Deretter må det være opp til virksomhetene, i dialog med den enkelte innkjøper, å vurdere hvem som bør delta på kurs. Det er også mulig å foreta en kartleggingstest, som kan gi en indikasjon på hvilket nivå en person befinner seg på.

  • Kan høyt kompetansekrav føre til at mange små virksomheter overlater til innkjøpssamarbeid, regioner, fylkeskommuner (større enheter, der det er innkjøpsmiljø/sertifiserte innkjøpere) mv å sørge for innkjøpene? Og dermed en sentralisering av offentlige anskaffelser?

– Alle offentlige virksomheter har et selvstendig ansvar for å sørge for at de er i stand til å gjennomføre anskaffelser i tråd med de krav og føringer som gjelder, minner han om. Stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser peker på at dette er krevende for mange oppdragsgivere. Et viktig virkemiddel for oppdragsgiverne er å sørge for at de som skal gjennomføre innkjøp har riktig kompetanse. Hvordan oppdragsgiverne velger å løse dette, er imidlertid opp til dem. Deltakelse i innkjøpssamarbeid er også en måte å få tilgang til den kompetansen virksomhetene trenger.

  • «BASIS»-ordningen er nå lagt frem, vil regjeringen at det skal bygges ytterligere ordninger, evt. oppå «BASIS»? Er det/skal det legges planer for noe slikt?

Thue opplyser at det planlegges en utvidelse av ordningen utover basisnivået, men dette må tas gradvis. – I første omgang er det viktig å høste erfaringer av hvordan basisnivået mottas, både av kurstilbydere og kursdeltakere. Deretter er det aktuelt å utvide ordningen til flere fagplaner, slik at flere nivåer blir dekket. Difi følger utviklingen og har dialog med relevante aktører, og vil basert på det vurdere utvidelse til flere nivåer, slår han fast.

Bli den første til å kommentere på "Sertifiseringsordningen: Alle skal vite hva en sertifisert innkjøper har som grunnlag"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.