• Leverandører
  • SOS Inspection AS
    Elite Vinduspuss AS
    Søve AS
    Oslo Sportslager AS
    Imatis AS
    First Rent A Car Norway AS (Hertz)

Søker eksperter til å påvirke en europeisk standard for offentlige anskaffelser

Anbud365: Europeisk standard for offentlige anskaffelser kan være klar om to år- Standarder er et effektivt virkemiddel for gjennomføring av avtaler og forpliktelser, og de kan bidra til forenklet og økt grenseoverskridende handel, administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus (foto: Standard Norge/Nicolas Tourrenc).

Skriv ut artikkelen

I juni i år starter arbeidet med å utvikle en europeiske standard for offentlige anskaffelser. Den forventes klar i 2021. Standard Norge etablerer samtidig en såkalt speilkomite og inviterer norske eksperter på offentlige anskaffelser til å være med og påvirke den europeiske standarden. Dessuten foreligger det nå en gratis tilgjengelig veiledning med formål å sikre bedre forståelse av hva standarder er og hvordan de kan refereres til i forbindelse med offentlige anskaffelser.

Den nye standarden skal styrke troverdigheten og tilliten til anskaffelsesprosessen i offentlige virksomheter på tvers av landegrenser, heter det på standard.no. Den skal også bidra til effektive gjennomføring av avtaler og forpliktelser. Forenkling og økning av den grenseoverskridende handelen basert på offentlige anskaffelser er en viktig del av dette.

Den europeiske komiteen starter utviklingen av en standard for «integritet og ansvarlighet» i offentlige anskaffelser i juni 2019. Samtidig oppretter Standard Norge en norsk speilkomité som skal følge arbeidet til den europeiske komiteen. De inviterer virksomheter som ønsker å påvirke utviklingen av standarden for offentlige anskaffelser, til å bli med i det norske komitéarbeidet. Ettertraktet er eksperter på offentlige anskaffelser knyttet til alle ledd i prosessen, som myndigheter, næringsaktører, forskjellige organisasjoner, foreninger og forskningsmiljøer/ universiteter/ høyskoler etc.

Aktuelle temaer

Standard Norges svenske søsterorganisasjon, SIS, har fått i oppdrag å lede det europeiske arbeidet. Standarden kommer til å berøre følgende temaer:

  • En integritets- og ansvarlighetspolicy for offentlige anskaffelser
  • En risikohåndteringsstrategi for området integritet for offentlige anskaffelser
  • En intern retningslinje for ansatte som jobber med offentlige anskaffelser
  • En integritetsforsikring mellom oppdragsgiver og leverandør
  • Et system for å håndtere data knyttet til offentlige anskaffelser og kvalitet i tilhørende prosesser

Internasjonalt foreligger det et stort behov for å bekjempe interessekonflikter, partiskhet, korrupsjon, bedrageri og bindinger til karteller i anskaffelsesprosesser. Dette påvirker forutsetningene for en sunn og rettferdig konkurranse knyttet til offentlige anskaffelser, som igjen har negativ innvirkning på mange leverandører.

Veiledning for bruk av standarder

Initiativet til standarden kommer fra EU-kommisjonen, og drives innenfor rammen av CEN, det europeiske standardiseringsorganet. EU-kommisjonens Joint Initiativ on Standardisation har i tillegg til behovet for en standard for integritet og ansvarlighet i offentlige anskaffelser, avdekket et behov for en veiledning for hvordan standarder kan benyttes i dette arbeidet. Denne veiledningen kan du lese mer om og laste ned her.

Undersøkelser viser at mange av aktørene i prosesser knyttet til offentlige anskaffelser ikke kjenner til standarder og standardiseringsprosesser. På denne bakgrunn har CEN initiert utviklingen av en veiledning, Guide for referencing standards in public procurement in Europe, som har som formål å sikre bedre forståelse av hva standarder er og hvordan de kan refereres til i forbindelse med offentlige anskaffelser. Arbeidet er utført av Swedish Standards Institute (SIS) og finansiert av den europeiske kommisjonen.

Be the first to comment

on "Søker eksperter til å påvirke en europeisk standard for offentlige anskaffelser"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*