I håp om å få flere tilbydere kunngjør Jernbanedirektoratet allerede nå at de kommer til å legge ut de første sju av 13 jernbanestrekningene i Østlandsområdet på anbud om et års tid. Det gjelder en veiledende kunngjøring – «for å redusere tidsfrister», som det heter i kunngjøringens overskrift. Det er spesielt to forhold som peker seg ut som dimensjonerende, og det er åpning av Follobanen og gjenåpning av Drammen stasjon med seks spor.
Jernbanedirektoratet har offentliggjort trafikkpakke 4 for konkurranse på doffin.no i dag. Forslag til inndeling av trafikkpakker i det sentrale Østlandsområdet (Fase 2 av konkurranseutsettingen) og tidsplanen for dette vil bli behandlet ved fremleggelsen av statsbudsjettet for 2020, 7. oktober 2019. Stortingets behandling kan medføre endringer i hvilke linjer som inngår i Trafikkpakke 4. Direktoratets forslag inneholder disse strekningene:
- Spikkestad – Lillestrøm
- Stabekk – Ski
- Stabekk – Moss
- Skøyen – Mysen
- Oslo S-Halden
- Oslo S – Jaren
- Oslo S – Gjøvik
Åpning sammen med Follobanen
Trafikkpakke 4 er stor og inneholder et omfattende togtilbud. Det er bl.a. planlagt å legge om rutetilbudet på Østfoldbanen i samband med åpningen av Follobanen i desember 2022. skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding. Tildeling av kontrakt for trafikkpakke 4 vil etter planen finne sted før høsten 2021. Trafikkstart er satt til desember 2022.
En eventuell konkurranseutsetting av tilbringertjenesten til/fra Oslo lufthavn Gardermoen avklares på et senere tidspunkt, senest i forbindelse med offentliggjøring av Trafikkpakke 5. Bare prekvalifiserte tilbydere får invitasjon til deltagelse i konkurransen om Trafikkpakke 4. Det blir etablert en prekvalifiseringsordning, basert på tidligere ordning for trafikkpakkene 1 – 3. Prekvalifiseringsordningen kunngjøres separat i løpet av første kvartal 2020, melder Jernbanedirektoratet.
Ikke bare pris
Pris vil ikke være det eneste tildelingskriteriet, men man må vente til konkurransegrunnlaget foreligger, før man får se samtlige kriterier.
Når det gjelder Trafikkpakke 5, planlegges trafikkstart desember 2024 (når Drammen stasjon gjenåpner med ordinær kapasitet). Denne pakken inneholder:
- Kongsberg – Eidsvoll
- Drammen – Dal
- Asker – Kongsvinger
- Drammen – Lillehammer
- Skien – Eidsvoll
- Notodden – Porsgrunn
Knapp tid
Tilbydere i Trafikkpakke 1: Sør og Trafikkpakke 2: Nord har i tilbakemelding til direktoratet gitt uttrykk for at tiden fra tildeling til oppstart har vært knapp i de første trafikkpakkene, og at det er en fordel for vinnende togoperatør om oppstartsperioden er lengre enn et år. Forlenging av perioden før trafikkstart kan gjøre at flere togselskap vil delta i konkurransen om trafikkpakken.
Bli den første til å kommentere på "Varsler konkurranseutsetting av sju togstrekninger i Oslo-området"