Leverandør: De blir kreative og leter etter muligheter til å komme seg unna 30%-vektingen

Anbud365: Leverandør De blir kreative og leter etter muligheter til å komme seg unna 30%-vektingenAnbud365: Leverandør De blir kreative og leter etter muligheter til å komme seg unna 30%-vektingen

Skriv ut artikkelen

Offentlige byggherrer/innkjøpere blir kreative og leter etter muligheter for å komme seg «unna» regelen om 30% vekting av miljø og klima. De prøver ofte å komme seg unna denne regelen ved anskaffelser og opplever at de blir kreative på hvordan man skal komme seg unna istedenfor å bruke energien på å lage gode anskaffelser der miljøkravene blir vektet og målt i konkurranse. Slik klager en rørlegger-bedrift i Rogaland sin nød i en epost til klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Det er Midtbøe i Stavanger som har sendt eposten, som statsråden har videresendt til Nærings- og fiskeridepartementet. Det var på et NHO-møte tidligere i år at bedriften fikk anledning til å ta opp med statsråden spørsmål knyttet til miljøkrav og trettiprosentregel i offentlige anskaffelser.

NB: Se kommentar fra Sykehusinnkjøp nederst i saken, ifm at eksemplene bedriften trekker frem, involverer dette helseforetaket.

Et typisk eksempel er hentet frem i eposten:

Anskaffelsesregelverket stiller krav om at klima- og miljøhensyn skal vektes med minimum tretti prosent, jf. FOA § 7-9 andre ledd, konstaterer bedriften. Dette er det klare utgangspunktet og skal som hovedregel alltid følges. Unntaket er i fjerde ledd, hvor det oppdragsgiver kan gjøre unntak, dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Her opplever Midtbøe AS at byggherre / innkjøper blir kreative og leter etter muligheter for å komme seg «unna» regelen.

Høy terskel for unntaksregel

Terskelen for å benytte unntaksregelen er høy, jf. «klart», og forutsetter at de øvrige kravene for klima- og miljøhensyn utvilsomt vil gi en objektivt bedre effekt enn et tildelingskriterium ville gjort, fortsetter bedriften i eposten. KOFA har uttalt at «Begrunnelsen skal sannsynliggjøre hvorfor unntaket er anvendelig, i samsvar med det grunnleggende kravet til etterprøvbarhet, jf. også DFØs veileder punkt 6.1.3.», jf. sak 2025/0322 avsnitt 40.

Det er med andre ord ikke nok at oppdragsgiver vurderer at effekten vil bli bedre ved å benytte unntaket, påpeker bedriften, de må sannsynliggjøre dette og dokumentere effekten ved å «kartlegge hvilke klimaavtrykk og miljøbelastninger anskaffelsen har, og hvilke klima- og miljøhensyn som vil ha effekt på disse», jf. sak 2025/0322 avsnitt 42.

Begrunnelse for unntak

For eksempel ble det i konkurransen de nettopp deltok i (rammeavtale for rørlegger- og VVS-tjenester til Helse Stavanger HF), fremgår det av eposten til statsråden, bestemt at unntaket kunne benyttes med følgende begrunnelse:

«I anskaffelsen er det vurdert som klart at bruk av minstekrav til miljøledelsessystem og kildesortering av avfall vil gi en bedre klima- og miljøeffekt enn man oppnår ved å vekte klima- og miljø med 30%. Effekten som oppnås ved å stille minstekrav er å sikre at leverandøren jobber med miljøledelse. Gjennomført markedsundersøkelse viser at flere potensielle tilbydere oppfyller minstekravene, men ikke alle. Markedet er dermed modent for å sette minstekrav og kvalifikasjonskrav til klima- og miljø. Fastsettelse av slike minstekrav vil etter oppdragsgivers vurdering gi en bedre klima- og miljøeffekt ved at man sikrer at vinnende tilbyders tjenester oppfyller miljøkravene som er satt, noe man ikke er sikret gjennom å vekte tilsvarende krav med 30%.»

Helt uenige

– Vi er naturlig nok helt uenig i at det er tilstrekkelig for å benytte unntaksregelen at det blir stilt krav om miljøledelsessystem og kildesortering, understreker Midtbøe AS. Miljøledelsessystem (f.eks. miljøfyrtårn) er noe de aller fleste bedrifter har. Kravet til kildesortering lød slik: «Leverandør skal behandle og kildesortere alt avfall i samsvar med avfallsforskriften og oppdragsgivers rutiner (…)» Dette er reglement som tilbyderne uansett må følge. Hvordan er det meningen at dette skal gi en klart bedre klima- og miljøeffekt enn et tildelingskriterium ville gjort?

Bedriften påpeker også i eposten at det heller ikke er gjort rede for hverken hvilke miljøbelastninger anskaffelsen vil ha, eller hvordan klima- og miljøkravene vil redusere disse. Med andre ord har ikke Sykehusinnkjøp HF (som gjennomførte anskaffelsen på vegne av Helse Stavanger HF) oppfylt kravene i anskaffelsesregelverket, etter deres mening, skriver bedriften.

Til eposten legges også et vedlegg. En ganske tilsvarende sak som nylig ble avsagt i KOFA (sak 2025/0322), hvor det ble konstatert at Sykehusinnkjøp HF hadde brutt regelverket ved å benytte unntaksregelen i FOA § 7-9 (4) uten at vilkårene for dette var oppfylt.

Anbud365 har bedt Sykehusinnkjøp om en kommentar til bedriftens synspunkter, og Grete Teigset Solli, avdelingsleder bærekraft i Sykehusinnkjøp, sier: – Leverandører har mulighet til å klage inn tildelingsbeslutninger til KOFA dersom de er uenig i avgjørelsen. Sykehusinnkjøp har hatt to saker i KOFA som handler om 30%-regelen. Her fikk vi  fikk medhold i en og ikke den andre. Vi ser positivt på at KOFA går inn i disse problemstillingene. Det gir presedens og er lærerikt.

Bli den første til å kommentere på "Leverandør: De blir kreative og leter etter muligheter til å komme seg unna 30%-vektingen"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*