Nye OPS-insentiver skal testes ut i Norgeshistoriens største anleggskontrakt

Anbud365: Nye OPS-insentiver skal testes ut i Norgeshistoriens største anleggskontraktI september/oktober er Statens vegvesen klare til å møte markedet for å orientere om kravene i anbudsdokumentene og veien fram til prekvalifisering når det gjelder OPS-prosjektet Sotrasambandet. På bildet avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet.

Skriv ut artikkelen

Statens vegvesen er i gang med å forberede historiens største norske kontrakt i anleggsmarkedet, verd i størrelsesorden 10 milliarder kroner: OPS-prosjektet Sotrasambandet på Vestlandet. I dette gigantprosjektet ønsker regjeringen også å teste ute en modell for en såkalt milepelsutbetaling, som innebærer at staten betaler ut en større del av investeringskostnadene tidlig i kontraktsperioden. Formålet er å sikre at OPS-selskapet har de rette insentivene til å levere prosjektet i samsvar med kontrakten i hele driftsperioden.

Sotra-prosjektet ble nylig vedtatt i Stortinget. Det skal gjennomføres som OPS-prosjekt (offentlig-privat samarbeid). OPS-opplegget betyr at alt skal pakkes i én kontrakt: Bygging av bru, tunnel, veier og lokalvegnett, finansiering og drift- og vedlikehold i 20 år.

– Dermed står vi overfor en enormt stor kontrakt i størrelsesorden 10 milliarder kr. Det blir med god margin den største kontrakten i anleggsmarkedet i Norge noen gang, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet til vegnett.no. Vi står foran en enormt krevende og spennende oppgave. Kontraktsformen, og særlig konkurransen, krever mye av oss som byggherre.

Møter markedet til høsten

I september/oktober er Statens vegvesen klare til å møte markedet for å orientere om kravene i anbudsdokumentene og veien fram til prekvalifisering. Vegvesenet trekker på erfaringene fra OPS-kontrakten fra rv.3/rv.25 Løten – Elverum. Prosessen fram til valget av Skanska som kontraktspart her var omfattende og lærerik, konstaterer Sandvin. Samarbeidet mellom region og direktorat var tett, sier Sandvin. Også erfaringene fra de tre OPS-ene på 2000-tallet er med som bakgrunn.

Regjeringen ønsker å rendyrke OPS som en gjennomføringsstrategi og mener at det kan utløse innovasjon i utføringen med nye tekniske løsninger og dermed gi mer vei for pengene. Regjeringen mener at det også er en styrke ved OPS at det er mulig å kontraktfeste at kvaliteten på veien er fast gjennom hele driftsperioden.

«Milepelsutbetaling»

Det lagt opp til at betalingen knytt til Sotra-kontrakten skal skje gjennom tre elementer:

  • Milepelsutbetaling (kapitaltilskudd) ved trafikkåpning.
  • Årlig utbetaling gjennom driftsperioden som betaling for at vegen er åpen og tilgjengelig.
  • Årlig utbetaling gjennom driftsperioden som betaling for driftsstandard.

Det blir lagt opp til at en større del av investeringskostnadene blir utbetalt tidlig i kontraktsperioden. Dette blir kalt «milepelsutbetaling». Denne reduserer de årlige vederlagene etter trafikkåpning. For staten er det viktig at størrelsen på milepelsutbetalingen blir fastsatt slik at staten fremdeles vil ha tilstrekkelige økonomiske sanksjoner gjennom driftsperioden og at OPS-kontrakten skal være attraktiv i markedet. Størrelsen på milepelsutbetalingen må derfor fastsettes særskilt for hvert prosjekt ut fra prosjektets egenart.

Regjeringen ser at det kan være hensiktsmessig å få prøvd ut ulike modeller for milepelsutbetaling. Det er i Sotra-prosjektet i utgangspunktet lagt til grunn en milepelsutbetaling på inntil 70 %. av de samlede byggekostnadene ekskl. mva. Samferdselsdepartementet legger til grunn at størrelsen på milepelsutbetalingen blir endelig avklart gjennom prosessen med OPS-kontrakten.

Også den endelige risikofordelingen skal klarlegges som en del av prosessen med selve kontrakten.

Bli den første til å kommentere på "Nye OPS-insentiver skal testes ut i Norgeshistoriens største anleggskontrakt"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.