Kampen om togtrafikken i gang

Anbud365 - Kampen om togtrafikken i gangNå blir det konkurranse om persontransporten på jernbanen også i Norge.

Skriv ut artikkelen

Den fremtidige togtrafikken på Sørlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen er nå lyst ut for konkurranse. Det er Samferdselsdepartementet som gjør det, og ny operatør ventes klar til å sette i gang trafikk i desember 2018.

Det er to såkalte «trafikkpakker» det skal konkurreres om. Trafikkpakke 1 Sør vil bestå av togtrafikk på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Trafikkpakke 2 Nord vil bestå av togtrafikk på Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien og Oslo – Trondheim.

Samferdselsdepartementet tar sikte på å inngå avtale om Trafikkpakke 1 Sør i løpet av august 2017 og om Trafikkpakke 2 Nord ved årsskiftet 2017/2018. For begge trafikkpakkene er det et siktemål at ny operatør starter opp trafikken i desember 2018.

Felles prekvalifisering

Det vil bli gjennomført en felles prekvalifiseringsprosess for de første trafikkpakkene i år, og selve konkurransen om Trafikkpakke 1 Sør vil skje første halvår i 2017.

Dagens trafikkavtaler med NSB AS og NSB Gjøvikbanen AS går ut i desember 2017. For å sikre at togtilbudet på Gjøvikbanen sees inn i en større helhet og for å sikre et godt tilbud i hele landet, varsler Samferdselsdepartementet derfor at man nå vil fremforhandle avtaler med NSB og NSB Gjøvikbanen. Trafikkstart med operatørene ventes fra desember 2018.

Konkurranse innen transportsektoren benyttes både innen entreprenøroppdrag og transportoppdrag. Veier bygges og vedlikeholdes basert på anbud, tilsvarende gjelder busstransport, flytilbud til en rekke destinasjoner, ferjer og hurtigbåter. Nå økes bruken av dette også innen jernbanen – både til vedlikeholdsarbeid og transportoppdrag.

Bedre jernbanetilbud

– Regjeringens arbeid med fornyelse og forbedring av jernbanen innebærer både kraftig økning i bevilgninger og tydeligere organisering av oppgaver. Målet er et bedre jernbanetilbud både til togpendlere og godsnæringen. Vedlikeholdsetterslepet reduseres nå for andre år på rad. En tydeligere organisering av oppgaver gjennomføres gjennom opprettelse av et jernbanedirektorat og en infrastrukturforetak, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en kommentar på regjeringen.no.

Bli den første til å kommentere på "Kampen om togtrafikken i gang"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.