Opplever konkurranse fra det offentlige som problematisk, ulike vilkår irriterer

Anbud365: Opplever konkurranse fra det offentlige som problematisk, ulike vilkår irritererMer enn hver tredje av de private foretakene som opplever det problematisk med konkurranse fra det offentlige, har tatt kontakt med den offentlige aktøren om situasjonen. Ifølge undersøkelsesresultatene har det aldri ført helt frem. På bildet Karin Lunning, fung. generaldirektör i Konkurrensverket (foto: Konkurrensverket).

Skriv ut artikkelen

Hver fjerde private bedrift som svarte i en fersk svensk undersøkelse opplever konkurranse fra offentlige aktører. To tredeler av disse opplever denne konkurransen som problematisk. Det er Konkurrensverket som står bak denne undersøkelsen, som også viser at det først og fremst er ulike vilkår mellom private og offentlige aktører som irriterer det store flertall av dem som opplever offentlig konkurranse som problematisk.

I undersøkelsen til de svenske konkurransemyndigheter kom det inn svar fra drøyt 2 000 foretak. Det er ca. 32% av alle som ble invitert til å svare. Tre forhold skulle sjekkes – i hvilket omfang private møter konkurranse fra offentlige aktører, om de oppfatter dette som problematisk og i tilfelle hva de oppfatter som problematisk.

Litt over hver fjerde av de som svarte (27%), oppgir at de møter konkurranse fra offentlig sektor. Nær to tredeler (65%) av disse ser dette som et problem. Det som først og fremst oppleves som et problem er at foretakene oppfatter at den offentlige aktøren opererer under andre vilkår enn de private. 80% mener det er problematisk. 46% oppgir at det er problematisk at den offentlige aktøren holder lavere priser.

Først og fremst kommunene

I Sverige er det i første rekke kommunene både gjennom kommunale selskap og i forvaltningsform som driver konkurrerende virksomhet. Men også statlige virksomheter og i mindre grad landstingene (fylkeskommunene) er på banen.

Mer enn hver tredje av de private foretakene som opplever det problematisk med konkurranse fra det offentlige, har tatt kontakt med den offentlige aktøren om situasjonen. Ifølge undersøkelsesresultatene har det aldri ført helt frem, men 11% mener at problemet delvis løste seg etter kontakten. De øvrige opplever at problemet forble det samme etter kontakten.

Lar være å kontakte

Seks av ti foretak som opplever det problematisk med konkurranse fra offentlige aktører har ikke kontaktet sistnevnte om det. Det viser seg å være mange grunner for det, blant disse at man ikke tror at den offentlige aktøren kommer til å endre seg og at man ikke har tid til å hengi seg til klageaktivitet. Nær hver tredje sier de ikke vil risikere sin relasjon til den offentlige aktøren ettersom man selger varer til denne.

Bli den første til å kommentere på "Opplever konkurranse fra det offentlige som problematisk, ulike vilkår irriterer"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.