Ni av ti danske kommuner godt fornøyd med kjøp av privat rådgivning

Anbud365: Ni av ti danske kommuner godt fornøyd med kjøp av privat rådgivningBrian Mikkelsen er adm. dir. i Dansk Erhverv som står bak den ferske undersøkelsen av det offentliges kjøp av private rådgivningstjenester (foto: Helle Moos).

Skriv ut artikkelen

Nær ni av ti kommunale forvaltningssjefer har generelt vært fornøyde eller meget fornøyde med de private rådgivningstjenestene som deres forvaltning har kjøpt inn de seneste 12 månedene. Det fremgår av en fersk dansk undersøkelse. En vesentlig forklaring på at kommunene anskaffer private rådgivningstjenester er at det gir adgang til spesialisert – og gjerne ny – faglig kunnskap.

Undersøkelsen som er gjennomført i regi av Dansk Erhverv, er basert på svar fra 108 forvaltningssjefer i danske kommuner. Resultatene viser med all ønskelig tydelighet at tilfredsheten med de private rådgiverne er stor, og at utgiftene er pengene verd. De private rådgivere bidrar i særlig grad med en dyp faglig, spesialisert kunnskap som forvaltningen ikke selv er i besittelse av, heter det.

87% av forvaltningssjefene svarer at den sist anskaffede, private rådgivningstjenesten var verd pengene. Samtidig uttrykker 89% av de spurte de generelt har vært fornøyde eller meget fornøyde med de rådgivningstjenestene som deres forvaltning har kjøpt inn de seneste 12 månedene. Det er særlig rådgivning i bygg, anlegg og teknologi (61%) samt juridiske tjenester (60%) som benyttes i forvaltningene.

Bidrar med ny, faglig kunnskap

De private rådgiverne bidrar først og fremst med ny faglig kunnskap, som ikke finnes i offentlige forvaltninger i dag. På spørsmålet om hvorfor forvaltningssjefene går til anskaffelse av private rådgivere, svarer 82% at de private rådgiverne bidrar med spesialisert faglig kunnskap. I forlengelsen av dette begrunner 73% innkjøpet med at man ikke på nåværende tidspunkt har den faglige kunnskapen i huset og samtidig svarer 45% at man ved anskaffelse av rådgivere har mulighet for at utvikle kompetansen hos egne medarbeidere.

Litt over halvdelen (52%) oppgir at den ferskeste private rådgivningstjenesten har gitt kommunens innbyggere en bedre service. Bare 22% er uenig i denne påstanden. De resterende 26% har svart at de ikke vet eller at det ikke var relevant sist de anskaffet private rådgivningstjenester.

Dialog med markedet

77% av de spurte forvaltningssjefene oppgir at de alltid eller ofte går i dialog med markedet før det utarbeides konkurransedokumenter ved kjøp av ekstern rådgivning. Dertil svarer 46% av forvaltningssjefene at de i høy eller meget høy grad tar transaktionsomkostninger med i sine vurderinger når de tilrettelegger anskaffelse av rådgivning fra private virksomheter.

Bli den første til å kommentere på "Ni av ti danske kommuner godt fornøyd med kjøp av privat rådgivning"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.